Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
kjellek

Lacka mahognydäck

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra tips på tillvägagångssättet att

fernissa ett nylagt mahognydäck,ska det ev. oljas först vilken

fernissa är att rekomendera.

Tacksam för utförliga råd och tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs på Träbåtsakuten under Tips & Trix, där finns utförlig beskrivning. Själv använder jag Internationals Schooner för fernissning. Jag tycker den funkar bra men det finns många åsikter om vad som är bäst. Jag lägger på fernissa med pensel och efterstyrker med planstrykare och det blir bra. Var noga med att hålla fritt från damm så mycket det går. Jag rengör pensel och planstrykare med balsamterpentin och diskmedel efter varje användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåta.

Slipa.

Betsa eventuellt för att minska effekten av solblekningen med tiden.

Olja, olja, olja och olja lite till med rå linolja tills däcket inte suger längre.

Dra på kokt linolja några lager.

Låt oljan härda några veckor.

Fernissa med utspädd fernissa första lagren, slipa, fernissa, slipa, fernissa. Minst sju lager, helst 10-12 lager.

...eller kolla på Träbåtsakutens tipssidor som rekommenderas ovan, där beskrivs detta mer detaljerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har bråttom, så finns det ju även snabbtorkande fernissor:
Rylard VG.62 Fast Poleuretan Varnish - Snabb Högblank Båtfernissa

Mycket klar fernissa baserad på linolja, förstärkt med polyuretanharts vilket ger en något hårdare yta och gör den mera snabbtorkande. Denna fernissa rekommenderas framförallt för marint bruk där träytan är kraftigt utsatt samt där man önskar en snabbare torktid. Fernissan är mycket ljus och ger en perfekt snabbtorkande yta och en film med mycket stor motståndskraft och god vidhäftning. Rylard VG.62 Fast finns som högblank och sidenmatt, bägge med förstärkt UV-skydd.
\<ahttp://www.classicmarineservice.fi/images/vg62f.gif\ />

Förtunning   Träterpentin 

Åtgång   18 m²/liter 

Yttor   3 timmar 

Övermålbar   12 timmar 

Förpackningar  1,0 / 2,5 liter 

Observera torktiden! Jag använder denna själv, och då kan man lacka vått-i-vått och bygga upp ett bra täcklager innan man mellanslipar och lägger på de sista lagrens finish

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...