kjellek 0 Postad 7 April , 2007 Är det någon som har bra tips på tillvägagångssättet att fernissa ett nylagt mahognydäck,ska det ev. oljas först vilken fernissa är att rekomendera. Tacksam för utförliga råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 10 April , 2007 Läs på Träbåtsakuten under Tips & Trix, där finns utförlig beskrivning. Själv använder jag Internationals Schooner för fernissning. Jag tycker den funkar bra men det finns många åsikter om vad som är bäst. Jag lägger på fernissa med pensel och efterstyrker med planstrykare och det blir bra. Var noga med att hålla fritt från damm så mycket det går. Jag rengör pensel och planstrykare med balsamterpentin och diskmedel efter varje användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 10 April , 2007 Nåta. Slipa. Betsa eventuellt för att minska effekten av solblekningen med tiden. Olja, olja, olja och olja lite till med rå linolja tills däcket inte suger längre. Dra på kokt linolja några lager. Låt oljan härda några veckor. Fernissa med utspädd fernissa första lagren, slipa, fernissa, slipa, fernissa. Minst sju lager, helst 10-12 lager. ...eller kolla på Träbåtsakutens tipssidor som rekommenderas ovan, där beskrivs detta mer detaljerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 10 April , 2007 Om du har bråttom, så finns det ju även snabbtorkande fernissor:Rylard VG.62 Fast Poleuretan Varnish - Snabb Högblank Båtfernissa Mycket klar fernissa baserad på linolja, förstärkt med polyuretanharts vilket ger en något hårdare yta och gör den mera snabbtorkande. Denna fernissa rekommenderas framförallt för marint bruk där träytan är kraftigt utsatt samt där man önskar en snabbare torktid. Fernissan är mycket ljus och ger en perfekt snabbtorkande yta och en film med mycket stor motståndskraft och god vidhäftning. Rylard VG.62 Fast finns som högblank och sidenmatt, bägge med förstärkt UV-skydd.http://www.classicmarineservice.fi/images/vg62f.gif\ /> Förtunning Träterpentin Åtgång 18 m²/liter Yttor 3 timmar Övermålbar 12 timmar Förpackningar 1,0 / 2,5 liter Observera torktiden! Jag använder denna själv, och då kan man lacka vått-i-vått och bygga upp ett bra täcklager innan man mellanslipar och lägger på de sista lagrens finish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser