Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Selsport15

Sy kapell själv, varför inga trådar (nästan)..?

Rekommendera Poster

Hejsan alla..

Jag har köpt mig en liten Selco Selsport som saknade kapell (ja, nu vet jag att det var dumt..). Hur som helst, jag gav 3000:- för båten (utan motor) och behöver nu tillverka ett kapell. De kapellmakare jag varit i kontakt med skall ha mellan 6-12 tusen kronor för att tillverka ett kapell. Med tanke på båtens pris så känns det lite surt att betala typ 3 ggr så mycket bara för kapellet (sedan tillkommer allt annat oxå..) 

Det jag undrar nu, är varför (nästan, bara ca 3 st av 818..) inga trådar handlar om att tillverka ett eget kapell?

Är detta så himla svårt att alla avråder en att göra ett kapell själv?

..eller är det kanske så att kapellmakarna gått ihop och raderat alla dessa trådar för att få behålla business:en själva? ;)

Om det finns någon där ute som gjort detta kan ni kanske dela med er av era erfarenheter (bra eller dåliga).

Vilket tyg är bra/bäst?

Hur bra symaskin måste man ha?

Vilken tråd är bra/bäst?

Jag har norska knappen - skall man byta dessa mot vrid vred istället?

Jag har bestämt mig för att jag bara skall göra ett enkelt hamnkapell så det borde inte vara så svårt tycker jag, men jag kanske är ute på hal is..?

Ps. Bilden har jag lånat från internet, men den ger en bra idé om hur mitt kapell skall se ut.

post-17917-1394234997,9973_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. det är inte så svårt och göra ett kapell.

Sunbrella eller markilux är av bra kvalitet

Symaskin som klarar jeans tyg räcker långt.

Där du köper Kapell väv säljer även tråd.

Jag har sytt med 90 nål (men en del rekomenderar 100 nål)

Lycka till!

Senast ändrad av knoptoken | 08 april 2007 | 17:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kraftig maskin behöver du, gärna med rullande pressarfot samt någon stans att vara. (går åt ganska mycket plats att vända och vrida)

Sydde ett kapell till vår gamla träbåt, blev inte så vackert, men det fungerade!

Den konstruktion du tänker dig är ju ganska enkel så det ska nog inte vara några problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att de prisuppgifter som du fått verkar lite hutlösa med tanke på att du endast vill ha ett litet hamnkapell... ? någon måste ju kunna göra detta billigare än så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit lite otydlig märker jag..  7.gif\

Priset jag har angett är på ett riktigt kapell, och även i vissa fall inkl nya kapellrör/ställning (jag bestämde mig nämligen i förrgår för att endast göra ett hamnkapell pga av kostnad och båttyp (sol&bad båt)). 

..då jag antar att ett hamnkapell är billigare eftersom det ej (oftast) ingår dragkedjor och/eller rutor på ett sådant. Är det någon som har en uppfattning vad ett hamnkapell till en liten båt som min (täckyta ca.2.10x1.90) bör kosta?

Jag måste även passa på att tacka för alla svar jag fått hitills..  20.gif\

Senast ändrad av Selsport15 | 08 april 2007 | 11:55

Senast ändrad av Selsport15 | 08 april 2007 | 11:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du!! Jag gav 1500:- för mitt hamnkapell, mycket större än d du behöver. Söderbergs kapell i Stenungsund, bra att ha o göra med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter fantastiskt billigt, det är bara synd att jag bor i Stockholm..

..MEN å andra sidan borde någon här kunna matcha det priset tycker jag..?!? smiley-undecided.gif\

1500:- är mera min prislapp..

Jag såg i en annons någonstans att bara startavgiften var 1500:- sedan tog dom 900:- per kvm.

Så nu hoppas jag att ditt pris går att hitta här i stan (hos någon som har tid oxå) smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...