Vismen 0 Postad 7 April , 2007 Jag funderar på att byta ut min gamla värmare mot en ny. Jag har tittat på luftburna värmare fotogen respektive diesel, det skiljer mycket i pris. Jag har jämfört Wallas 2400 och Eber D4 (är detta att gå utanför etikettsreglerna?). Vad är fördelarna med en dieselvärmare? Förutom att man slipper extratank och ytterliggare en bränsle ombord och att diesel är billigare. Jag har en dubbelruffad snipa på 27 fot. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 7 April , 2007 Personligen så tycker jag redan samma bränsle som motorn ger övervägande argument. Annars så ska man ha en tank till som tar plats, man måste kolla att den är på fylld. Kör du diesel så vet du att du har värme om du har bränsle till motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 7 April , 2007 Jag har en Webasto värmare 3500 diesel,fast jag har bensininombordare,har monterat en sep tank till värmaren,jag var ju tvungen eftersom dieselvärmare verkar vara bra och billiga i drift,du har ju redan diesel så satsa på en sådan så blir du nöjd,kolla in bilderna Glad påsk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 April , 2007 ang bensin kontra diesel så är bränslekostnaden den samma eftersom man eldar upp soppan men dieseln drar otroligt mycket mer ström och är känsligare när spänningen sjunker, sen mår ingen av värmarna bra av för korta gång tider och här blir även dieseln känsligare, har till min husbilsjeep därför bensinvärmare fast jag åker på diesel i alla tidigare bilar körde jag med dieselvärmare men man lär sig med tiden. Annars finns webasto och sprakarna i gasolvariant finns i truckar, arbetarbodar, sj mm dessa är små smidiga och tysta och effektiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 7 April , 2007 Hur mycket mer ström pratar vi om? jag har 4 st 115Ah batterier till förbrukningen 1 startbatteri.Har aldrig märkt några problem med strömmen när jag kör värmaren,som då givetvis alltid få gå längre stunder för att inte sota igen Har bensinvärmare i en VW Caddy som är fabriksmonterad,kan inte påstå att jag tycker den är bättre på något vis ,värme som värme.Diesel känns lite mindre explosivt när det gäller värmare? (patetiskt med tanke på att jag har bensinmotor) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 April , 2007 Det är glödtiden som tar kräm, när jag hade bilbostad och vattenburen dieselvärmare, så fanns plats för batterier hade 4 st 3 av dem som förbrukarström värmare mm och då på vinter klarade den av några dygn. skillnaden mot bensinaren är att räkna bört glödtiderna vilket blir en hel del per dygn på vintertid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 7 April , 2007 Anledningen till att jag vill byta min befintliga värmare, vet ej märke men det är en gammal gjutjärnskloss, är att jag hört att de tömmer batterierna (jag har 3 x 75 Ah i förbrukning. Hur funkar detta med de moderna värmarna? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 April , 2007 På nätet hittar du data blad på de flesta värmare bara att jämnföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 April , 2007 Kanon med bilder på hur du monterat din värmare, om det är fler som har det lägg gärna upp dom så man kan få lite tips och ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 9 April , 2007 När jag bestämt mig och monterat återkommer jag med bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 9 April , 2007 Glöm bensin värmare du får ej ha det i båt! använder du ex d4 den drar ej mycket ström min d1lc 2,2kw drar 25w jag kan tänka mig att en d4 drar 35-40 w max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser