Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
iceman356

Kamremsbyte på AQ131a

Rekommendera Poster

Hej.

När skall man byta kamrem på en AQ131a -87 ?

Hur lätt svårt är det att byta denna.

Den sitter i en Flipper 700 så det är relativt lättåtkomligt.

Mycket tacksam för tips och råd.

Måste man annvända penta orginal eller funkat det lika bra med mekonomens prylar till bil.

Oftast brukar penta orginal vara ca dubbelt så dyra ungefär !

Om jag har fattat rätt så sitter det samma motor som i volvo 740.

Mekonomens nummer på kamremssatsen 16-KTB177.

Kan det stämma eller ?

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är inte kamremmen bytt sedan 87 tycker jag Du skall byta innan säsongen börjar. Kamremsbrott brukar bli dyrbart. Om Du aldrig gjort kamremsbyte själv skall Du anlita någon som kan detta, inställningen är viktig för om Du rubbar remskivornas inbördes läga får Du fel tänd o ventilinställning.Var Du köper kamremmen är inte lika viktigt, huvudsaken att den har rätt längd, oftast är tillverkarna samma men Volvomärkningen brukar vara kostsam.Kolla också spännrullen när Du håller på.

Lycka till.  Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde det själv förra sommaren på en liknande motor, en AQ145A. Har aldrig gjort det förr och tyckte inte det var överdrivet svårt. Hade mycket hjälp av denna sida http://ockelbo.plars.org . Har skrivit om mina erfarenheter i gästboken. Flipper 700 är en bra båt att mecka i, eftersom du har gott om plats och kan jobba med motorn framför dig. Se till att ha tillgång till bra verktyg och eventuellt en idé om hur du ska göra om du inte får ihop motorn.

Den stora faran vid kamremsbyte är att remmen moteras fel så att ventiler och kolvar kommer i otakt och därför krockar. Det är är olika beroende på motortyp. Mitt behov av kamrembyte uppkom efter att remmen pajat under gång och på min motor hände inget annat än att motorn stannade. Kolla gärna med någon som har kännedom om din motortyp ifall denna klarar ett kamremsbrott, det kan ju avgöra ifall du vågar göra det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...