MANNEN666666 0 Postad 7 April , 2007 tja jag igen har ytterligare ett problem jag har ingen varvräknare, eller rättare sagt jag har en men den är inte inkopplad. det är ingen såndär som följer motorn utan den satt nog i båten när den va ny 66. vi kan ju låtsas att vi vet att den fungerar fortfarande. någon som vet hur man kopplar in den på en johnson 90hk v4 från 1994 kan jag använda den varvräknaren eller kan man kanske köpa nåt från biltema eller så, en original varvräknare är ju lite för dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 7 April , 2007 Kolla på Biltema så slipper du bli rånad.... Ha en skön båtsommar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kfhx421 0 Postad 7 April , 2007 Rånad är ju precis det man blir om man handlar på Biltema eftersom skiten går sönder rätt fort.Biltema har enligt min uppfattning tappat mycket i kvalitet de senaste åren och idag är det rena rama skiten som de säljer. Riktig dynga! Trevlig påsk och handla inte på Biltema, du biter dig bara själv i svansen... Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 7 April , 2007 ok jag fattar att jag ska köpa en lagom dyr varvräknare om den hjag har inte funkar.... men det var ju inkopplingen av den som jag behövde hjälp med. nån som kan nåt om el på båtmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 7 April , 2007 Hej! kolla på blocket.se idag båttillbehör. lycka till och GLAD PÅSK! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 8 April , 2007 jag får väl tacka för alla bra tips INTE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 9 April , 2007 vanligtvis kopplar man pluspolen till plus på tändspolen och minus till jord.. Vet inte hur det ser ut på en snurra, men på bilar, moppar o.d brukar det funka. Senast ändrad av RCarlsson | 09 april 2007 | 08:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 9 April , 2007 aa jag har fått det tipset oxå ska kolla det så fort det blir sommar igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 9 April , 2007 Hej, Såhär gjör du; Från reglage kommer en kabel som har tre kablar i sig (gäller förövrigt generellt på OMC mellan 79och 95). Grå(pulser till varvräknaren, lila( ) och svart(jord). Koppla till plus på räknaren, - till minus och pulse till p. Vet inte vilken intällning på räknaren du ska ha till din snurra men du får väl prova dig fram. Good luck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 9 April , 2007 tja jo jag har sett något liknande med 3 poler i bak på motor blocket, har dock inget i reglaget då det är från 70 talet men jag ska alltså koppla 3 kablar och inte 2 vad var den lila till???? tacksam för svar ja jag vet jag e lite trög Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 April , 2007 Jag avråder bestämt ifrån att koppla in varvräknaren på detta sätt om man har en CDI-tändning, vilket så gott som alla utombordare har sedan början -mitten på 70-talet. Det har skrivits om detta tidigare här på MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 10 April , 2007 Lila= Svart=- Grå=Pulse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 11 April , 2007 va nere vid båten nyss, tänkte koppla in befintlig varvräknare... men på baksidan av den står det 6zyl 4takt det måste väl betyda 6 cylindrar och 4takt, jag har ju bara 4 cylindrar och 2 takt. det måste väl bli jätte fel eller??????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 11 April , 2007 Beats me... koppla in skiten o se vad som händer. Gå in www.ishopmarine.com o sök på tachometer. Där finns en sida där de visar alla tach aplications, dvs vad du ska ställa in din varvräknare på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MANNEN666666 0 Postad 18 April , 2007 har som nämns i en annan ganska lång tråd problem med min motor nu då den inte startar. hursomhelst jag la mig ner häromdagen och tittade bakom tändningslåset då det verkar vara det som är problemet, där bakom fastejpat satt den 3 poliga kontakten till varvräknaren så nu när jag (om jag) får igång den igen så ska jag koppla in en riktig varvräknare på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser