Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
freddie1

2006:a Mercury Optimax 90 - RPM, TRIM, m.fl. mätarna visade fel

Rekommendera Poster

Sjösatte i onsdags. Premiärturen gjorde jag idag. En fantastiskt dag i Göteborgs skärgård :-)

Hade konstiga mätare idag. Jag skriver loggbok och bifogar vad jag skrivit (varning LÅNGT...)

Trim, RPS och ev KNOP-mätarna fungerade inte bra.

KNOP-mätaren verkade visade ev lite för lågt, i alla fall till en början av båtturen.

TRIM-mätaren fungerade inte alls till en början, den visade ”max up” under ca 1 minut trots att motorn var nertrimmad. Sedan kom den igång och började troligen visa korrekt. Dock kändes mätaren slö och hade fördröjning till en början.

Jag tror att de stora alg och tång-blafforna i hemmahamnee, som lätt fastnar runt akterspegeln, möjligen skulle kunna förklara TRIM-mätarens felvisning under första minuten.

RPM-mätaren visade väldigt höga värden på motorvarvet. Enligt mätaren låg tomgången på ca 1500-1600 RPM. I ca 19 knop visade den ca 5700 RPM. Mätaren var okonsekvent och vid konstant gas hoppade den en gång från ungefär 5000 direkt till 3000 och sedan snabbt tillbaka. En tecken på att den var ”felinställd”. Fullgas och 35,1 knop i medvind och typ 6500 RPM (enligt mätaren). Fullgas och 32,5 knop i tvärtom riktning (=motvind). Visaren var någon gång över 7000 RPM och väldigt nära flera gånger. Jag hörde aldrig eller på annat sätt, att motorn skulle ha kört på dessa höga motorvarv och jag trodde därför att mätaren visade fel.

Efter ca 30-60 minuters körning började mätarna helt plötsligt visa rätt värden.

Motorns tomgång låg på ca 750 RPM. Fullgas nådde vanligtvis ca 5600 RPM och farten 33-35 knop (beroende på vind). Mätaren kom upp till 5750 RPM ca 2 gånger, och 2 gånger göd sirenen och motorns maxvarv hade passerats (5750 RPM = maxvarv). Detta hände vid körning rakt framåt på i princip plant vatten.

Förklaringen till att visarna visade fel är kanske fukt. Det syntes fukt i alla mätarna. Det var imma och droppar innanför visarens glas.

Någon som varit med om liknande?

Vad beror det på?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...