Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Ironique

Utdragen propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Jag har ett VP 110-drev som jag hade tänkt att byta offeranod på. Men själva propelleraxeln drogs ut ett par cm av misstag.

- Kan jag knacka tillbaka den utan vidare?

- Eller behöver jag gå djupare in i drevet och kolla att allt ligger i läge?

 

Tack på förhand!

 

F.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett S-110 drev?
 
Låter fel att det ska gå att dra ut axeln. Det sitter kugghjul på insidan som är fastspänt med stor mutter om jag minns rätt. Du måste öppna och kolla vad som hänt. Mycket enkelt att öppna. Två insexskruvar. Tappa ur oljan eller ställ en spann under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, axeln sitter i ett eget förband på insidan med ett par simringar (packboxar). Hela paketet sitter sedan fastskruvat i drevhuset.

 

Lossade du på fel skruvar när du skulle byta anod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag börjar bli väldigt osäker på att axeln verkligen rörde sig utåt. Fast just då var både jag och min sambo säker. Måste varit en synvilla, för det borde inte gå. Fast jag fick helt klart för mig att propellern inte gick lika långt in på axeln när jag prövade som hastigast.

 

Hur som helst, idag gick jag djupare och lossade det från huset. Nu vet jag hur det ser ut inuti. (Fast jag förstår inte hur jag skulle få isär det om jag skulle behöva. Sitter en stor mutter mellan drevet och fästet till huset. Plus en skruv i längsled som jag får svårt att lossa utan en böjlig mejsel. Är det muttern jag börjar med?)

 

Ska tillbaka i morgon för att en gång för alla se om propellern verkligen inte går så långt in som den satt från början. Annars får jag börja fundera på riktigt...

 

/F.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit loss axeln med den yttre delen av drevhuset? Passa nu på att ta det till en volvo-verkstad så packar de om det åt dig. Samtidigt kan de kolla om det är nåt fel på axialspelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är bra som Consensus skriver att byta axeltätningarna när du ändå har det loss.
 
Om du inte fått loss det så är det lätt att med en kniv slå loss det försiktigt i springan mellan drevet och aktre flänsen där de två insexskuvarna sitter. Lossa dessa två och slå loss växelvis från styrbord/babords sida genom att slå på kniven i springan. Tätningen sitter ändå inte där du slår så en liten skada på flänsen och drevet är bara bra nästa gång det ska lossas. Det sitter inte hårt.


 
Det går också att byta tätningsringarna själv om man skaffar sig en kraftig avdragare. Men det sitter som berget så välsmord avdragare och lite knackning behövs för att få bort det påträngda drevet. Kolla samtidigt kullagren. Det är mycket överdimensionerade SKF kullager så det håller nog ytterligare 30 år.   
 
Bra grejer man tillverkade på den tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...