Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
janne_fri

backslagstappen vp100 drev

Rekommendera Poster

Hej! Nu närmar det sig en skön båtsäsong.

Men jag har ETT problem: backslagstappen går TRÖGT, vill ta ur den och smörja in den MEN hur får jag ur den. Det ser ut att ev vara en insexa som sitter rakt igenom.

MVH

Janne

Senast ändrad av janne_fri | 06 april 2007 | 18:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har haft samma problem flera säsonger och försökt få 5-55 o olja att tränga in.Har också försökt få loss axeln men gav upp,insexskruven som spärrar axeln är svår eller omöjlig att få loss, jag lyckades inte.Axeln är lagrad i plast så jag borrade med fin borr runt axeln och sprutade in olja i hålen . Jag tycker att det hjälpte, axeln går klart lättare.

Kanske Du kan använda samma metod. Lycka till. Göran.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21.gif\
jag löste problemt genom att värma med värmepistol samtigt som jag försökte att röra axel lite fram och tillbaka.

JAG ÄR LYCKLIG NU.

/Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Janne. Eftersom axeln är lagrad i plast kommer Du att ha problemet kvar när plasten kallnat och stelnat igen, tror jag. Om det fortsättningsvis fungerar så tala gärna om det så kan vi som har samma problem göra likadant  M.V.H Göran. S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Svaret på din fråga hur då får ut axeln är.. ta ett mässingsdorn och slå ut axeln. Det sitter en rörsprint som håller backspärren och den slår man av.

För att få axeln att gå lätt, rensa ur all vit aluminium oxid köp nya nylon bussningar, fetta in, montera med en rostfriskruv M4 samt mutter istället för rörsprinten..

Mattis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...