Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Gustaf76

tvätta kapell

Rekommendera Poster

Hej alla,

Har ett relativt nytt och fräsht kapell c:a 2 år gammalt , men det är ljusblått så jag tycker det ser lite skitigt ut och därför köpte jag ett kapellrengöringsmedel i båtbutiken. Man ska blanda ut det med vatten och sedan bada kapellet och sedan skölja av det.

Någon som har erfarenhet av detta ? En vän till mig sa igår att jag bör se upp med sömmar för dom brukar spricka om man gör på detta sätt, och att jag borde strunta idetta för att dom blir lite ytskitiga får man leva med, vad tycker ni...? Tips mottages tacksamt !!

mvh

G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad heter medlet?

Vet de inte i båtbutiken där du köpte kapellrengöringsmedlet?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Kör själv med Impregnex cleaner och impregnering då och då på mitt kapell som jag köper på närmsta stormarknad, funkar ganska bra och sömmarna är hela.

Tvättar du med cleaner måste du impregnera kapellet efteråt så det håller tätt.

Se till att inte skrubba för hårt när du gör rent kapellet bara (mjuk kökssvamp), för skyddet försvinner ganska lätt och tyget/sömmarna slits då.

Låter du bli att tvätta/impregnera kapellet år efter år så lär du fortare få byta ut det mot ett nytt pga mögel/smuts om du inte förvarar båten inomhus så fort det blir sämre väder framåt hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

medlet heter Acapella Cleaner, och är köpt på Erlandssons Brygga. Jag frågade efter något att tvätta kapellet med, och dom tog fram detta.

Någon som vet om detta är bra ?

Kapellet har under vintern förvarats inne i ett kallförråd. Dock har jag inte haft problem med fukt i det förrådet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte använt acapella själv, men har för mig att jag tidigare har läst här på forumet att det lätt blir flammigt och väldigt ojämt färgat.  Sök lite så kanske du hittar tidigare diskussioner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, så den acapella tvätten som jag har kanske flammar kapellet....låter som jag ska skippa den iså fall och lämna kapellet till kapelltvättkillen nästa säsong....? gärna för mig bara jag vet vad som är bäst...

att enbart lägga kapellet i blöt dvs bara vatten är det bra el dåligt...?

//G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det kapellet bara är 2år så kanske det inte är värt att lämna in på tvätt. Men jag kan ju rekommendera det, vi betalade 200kr på den lokala kemtvätten för tvätt och impregnering. Vart som nytt, men lite bökigt att ta av och sätta på kapellet på bjälkarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok men antingen måstet det vart extremt billigt eller så är ditt kapell typ 40x40cm... 200 spänn, finns inte med mitt kapell eller något sådant i sthlms län..jag ska fråga lokala kemaren..

//G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag använder Imprenex tvätt och impregnering, Stor balja ljummet vatten och tvätta med mjuk svamp, låt torka och upp med kapellet på ställning och impregnera, jag kör två ggr, Funkade kanon förra året

mvh:Trillium

ta en titt på www.trilliumplants.com

Senast ändrad av trillium | 07 april 2007 | 07:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ship shape har den fördelen att den inte påverkar impregneringen.

Kanske vore nåt att testa?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var ett kappel till vår yamarin 5810, 380kr hittade jag ett kvitto på. Men det är ändå ett bra pris jämfört med vad marinan tar för att skicka upp det till någon special-tvätt för någon tusenlapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: om du kan så spänn upp kapellet på båten i vått tillstånd.

Jag har just en liten resa att få fast mitt eget, nytvättade och nyimpregnerade kapell. Det fattas några centimeter på längden.... Men fint är det. Jag får nog korta bakre kapellbågen något för att få dit det.

Andra tips från någon? Att blöta ner kapellet lär väl knappast gå nu när det är ordentligt impregnerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vad det är för ph värde.. om det är alkaliskt kan det frära på sömmarna.. även vissa sura medel men det är det nog inte.

Bättre med tensid och eller enzym-medel isf.

Är det ph 9 eller mer ska du spä ut rejält.. inte bada kapellet för länge och skölja noga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande att en tråd om ett 12 år gammalt kapell väcks till liv.

Finns kapellet kvar?
Hur gick den första tvätten?
Hur gick följande tvättar?

Hur har kapelltvättmedlets innehåll ändrats på 10 år?

:)  ;)  :P 

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man vill ju få fart på försäljningen av medel till kapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande att en tråd om ett 12 år gammalt kapell väcks till liv.

Finns kapellet kvar?

Hur gick den första tvätten?

Hur gick följande tvättar?

Hur har kapelltvättmedlets innehåll ändrats på 10 år?

:);):P

Mackey

Acapella kanske innehåller konserveringsmedel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man vill ju få fart på försäljningen av medel till kapell.

Är det inte dumt att gräva upp gamla stilla insomnade trådar om misslyckade tvättningar och impregneringar med Acapella då? :unsure:

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...