Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mmaarrccuuss

Generator - Hur är det kopplat?

Rekommendera Poster


Jag tänkte sätta dit nya grova kablar till startmotor och generator, men blir lite konfunderad när jag ser hur det är kopplat på min generator i nuläget.

 

I min värld ska det finnas tre anslutningar på generatorn:

- Batteri-PLUS

- Batteri-MINUS

- Magnetiseringsström ( ) från startnyckeln

De två förstnämnda ska vara grova kablar.

 

På min generator är det kopplat som bilden visar, dvs fjuttkablar till samtliga anslutningar, och en brygga mellan övre och undre anslutningen. (En brun 1,5-kvadrat mellan en svart liten dosa och den stora polen som den vita ledaren än ansluten till.) Samt en brun 1,5-kvadrat i mitten som jag är osäker på vart den leder.

Hur har personen som kopplat tänkt?

Varför funkar det? (jag tror att det funkar iaf.)

Någon laddningsregulator finns inte. Borde jag ha en sån?

Det är en Bosch-generator (Volvo). Det står 14V 23/55A på den. (m.m.)

 

Jag borde självklart kollat upp lite bättre vart trådarna leder m.m. innan jag frågar, men men, nu frågade jag iaf.

 

/Marcus.

post-20481-1394234995,5598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! gå in på www.delab.se så ser du hur det skall vara.

Mvh Tilia1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...en brygga mellan övre och undre anslutningen. (En brun 1,5-kvadrat mellan en svart liten dosa och den stora polen som den vita ledaren än ansluten till...

Den svarta lilla dosan är antagligen en avstörningskondensator http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=80248858&itemName=Störningsskydd

 

Batteri minus är antagligen helt enkelt genom chassiet på generatorn (standard på bil)..någonstans finns säkert en kabel från chassi/motor/generator till batteriets minuspol.

 

en brun 1,5-kvadrat i mitten som jag är osäker på vart den leder.

Den går säkerligen till laddlampan.

Lätt att kolla, lossa anslutningen medan laddlampan lyser så ska laddlampan slockna, jorda sedan den nu lösa anslutningen (exempelvis mot generatorns chassi) så ska laddlampan tändas igen.

 

Någon laddningsregulator finns inte. Borde jag ha en sån?

Jodå, du har säkert en sådan, inbyggd i generatorn http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=105283612&itemName=Regulator Bosch 14.5V

 

Verkar simpel standard bilgenerator bortsett från att det är klen kabel från B plus till batteriets pluspol, (antar att det är den vita kabeln som går dit). 

 

Se bifogad bild på hur jag tolkar din installation...

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 05 april 2007 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket! Jag tror du har helt rätt!

 

Men att ha (laddnings-) minus via motorblocket, är det bra? Varför är det inte alltid så i sånna fall? (..alltså minus från generatorn. Att motorblocket är kopplat till minus i övrigt har jag ju koll på!)

 

Positivt är ju iaf. att det blir en kabel mindre att köpa!

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus brukar som regel vara samma som motorns minus, dvs minusjordat. Då kan man lika gärna använda motorblockets metall som ena ledaren. Generatorns metallhölje är också minus oftast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jess.

 

Nu läste jag lite på Skyll...arks sida, och där skriver dem att om man har en generator utan B-minus, dvs med minus i höljet, så ska man iallafall dra en kabel direkt från generatorn till batteriet, då motorblocket leder laddningsströmmen mycket sämre än en sjyst kabel. Då fäster man kabeln i valfri/lämplig skruv som sitter i höljet! Det ska jag göra! =)

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

 

 

På bilden ser ni en principshema hur en standard generator är kopplad inuti Regulatorns shema finns ej på bilden !

Den roterande, rotorn=F, är en elektromegnet som ström-regleras av regulatorn. Matas via en commutator-ring och två st. kål-borstar.

Statorn, (där energin genereras) vindningarna= W,V och U.

När generatorn roterar, generas en VÄXELSPÄNNING av rotorn i (I statorn) lindningarna W,V och U.

Dioderna (med pil och tvär-strek) likriktar växelspänningen till LIKSTRÖM.

Stator lindningarna är anordnade som en 3-fas generator (ja skit i det )

Ni ser att inuti generatorn finnes minst 9 st. dioder.

Bplus , är det som är kopplat till batterierna för att lämna ström UT(enligt:max GENERATORNS  nominella värde)

Dplus , går till REGULATORN för spännings-avkännelse (sens) hur hög utgående spänningen är =(Bplus) och hur mycket ström det skall gå till generatorns FÄLT (rotor).

B-, är minus, JORD.

Anslutningsterminalerna: DF, D- och Dplus, går till REGULATORN.

Det går ej att ladda batterier från Dplus , (lämnar max 1 Amp) utan detta är till bara till för REGULATORN (sens)och signallampan på instumentbrädan. (när generaton börjar ladda, så motspänningen härifrån släcker laddnings lampan.) 

C1,(ca 1-2 my Farad,(160-250VAC) inte så kritiskt !) är denna avstörningskondensator som bör finnas på alla generatorer. (radio-avstörning, eliminera diod-bruset)

post-7154-1394234995,9325_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...