Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
MANNEN666666

laddningsproblem johnson v4 90hk

Rekommendera Poster

hej

novis på området

hoppas det finns experter till undsättning,

tror inte mitt batteri laddas som det ska

satte på batteriprovare på batteriet

runt 12v utan motorn igång

det var dock detsamma med motorn igång

någon som vet hur mycke den borde ladda och vad det kan vara för fel

någon som har bilder på hur generatorn ser ut osv osv

tacksam för svar

mvh andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät med en vanlig voltmeter. En batteriprovare belastar batteriet och brukar ha ganska dålig upplösning på instrumentet. Båda dessa faktorer gör det svårt att se om generatorn laddar eller ej.

Generatorn består annars av ett antal spolar under svänghjulet. Den levererar växelström så innan batteriet sitter en fullvågslikriktare. Ibland även en laddningsregulator. På vissa motorer är likriktare och regulator ihopbyggda i en enhet.

Oftast brukar man kunna hitta likriktaren/regulatorn och kunna följa ledningarna därifrån. Kolla att det inte bara är en säkring som gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddningsregulatorn borde sitta delvis under svänghjulet infäld i cylinderblocket. Tänk också på att den inte laddar på tomgång, du bör ha åtminstone 2 tusen varv för att laddningen skall börja ordentligt. Det kan vara så att batteriet är dåligt. Jag tror inte du har något fel på laddningen från motorn. Mät med en digital voltmätare och prova gasa lite. Prova också med ett annat batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

batteriet är från i fjol, egentligen har jag ingen anledning att tro att det är något fel. deet är bara det att batteriet var lite dåligt laddat när jag la i båten förra lördagen,motorn gick dock i gång hjälpligt sen så var jag ute och körde hela lördagen, men på söndagen startade inte båten alls.

varpå jag tog hem batteriet och laddade det i 3 dygn

mätte med såndär spänningsprovare från biltema 12,6 volt satte in batteriet startade motorn (inga problem alls) på förhöjd tomgång laddade den inget om jag har fattat rätt, satte på den där mätaren men den visade inte mer än med motorn avstängd.

varvade jag för lite tror ni????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt brukar ju utombordsmotorer ladda ganska dåligt.

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara mäter 12V på batteriet med motorn igång så laddas det inte alls tyvärr.

Om du varvar lite så ska det bli sådär en 13 / 13,5 / 14 V. Då fungerar laddningen.

Jag kan inte din motor alls tyvärr, så jag har inga råd vad som kan vara fel. Följ alla ledningar, skruva loss och skruva tillbaka alla anslutningar. Ryck ur och sätt i säkringar och kolla om dom har gått sönder.

Men föralldel; gör du bara dagsutflykter och inte behöver ström till radio och lanternor? Behöver du ladda batteriet i båten då? Det billigaste är ju att inte göra något alls. Så tar man hem batteriet då och då för en laddning över natten.

Senast ändrad av Anders_St | 20 april 2007 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

exakt så tänkte jag oxå, köpte dessutom en sånhär tuff booster med kompressor och lampa i .

MEN precis som jag sa så fungerar ingenting just nu så laddningen är mitt minsta problem. finns en annan tråd om mitt problem.

mvh andreas den landstigne :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...