Casper82 0 Postad 5 April , 2007 Nu när hämtningen av första båten närmar sig börjar jag fundera mer och mer på hur man ska ställa in trailern för denna båt. Kommer ha en bromsad TKtrailer 1450 som är 6,3m lång men vad ska man tänka på när man ställer in den. Hur ska båten vila i trailern, var behövs det stöd och hur säkrar man bäst båten inför den 10mil långa resan från inköp till stuga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 5 April , 2007 Om din trailer vet jag inte så mycket och det är lite svårt att svara när du inte skriver vad det är för båt. Men du bör iaf säkra båten med två spännband, ett över fören och ett vid aktern. Motorn om det är eltilt på den ska säkras med avlastningsbygeln så inte kolvarna belastas under färd, samt spännas fast så den inte svänger från sida till sida. Lycka till med resa och den nya båten //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 5 April , 2007 Missade ju att skriva vilken båt det gäller. I mitt fall är det en Ockelbo C20 6x 2,4m 1130kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 5 April , 2007 Se till att du inte får för högt eller lågt kultryck, bör väl vara 30-50 kg ca. Var också noga med att båten vilar på kölrullarna och inte på sidorullarna för då kan man trycka sönder skrovet. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 5 April , 2007 Jag är lite osäker men jag har fått för mig att sidorullarna får att flytta på. Var ungefär länges med skrovet är det lämpligt att sitter? //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 5 April , 2007 Svårt att säga men se bara till att du får tillräckligt stöd i sidled utan att skrovet vilar för hårt på dom. Placeringen i längsled beror väl lite på formen på skrovet . När du väl spännt fast båten med spännband har det mindre betydelse. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 5 April , 2007 Jag tackar. Räcker det att dra spännabandet från knapparna på babord och styrbord sida i akterna? Håller de? //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 5 April , 2007 Jag brukar ha ett spännband på varje sida i aktern från knapen till trailern och ett i fören. Om inte knaparna är väldigt veka borde det inte vara några som helst problem. Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 5 April , 2007 Dra spännbanden tvärs över båtens reling från trailersidorna, under kapellet om nödvändigt. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 5 April , 2007 Om man gör så kommer båten att tryckas mot en sida när du spänner bandet. Tar man ett band på varje sida får man en jämnare fördelning av belastningen mot sidorullarna. Spännband är billiga så varför snåla på ett? /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 5 April , 2007 Har inte tänkt på den aspekten, bara att man inte får dra åt så hårt att skrovet trycks ihop. Verkar knaparna stabila (och det borde dom ju vara) så är det nog en bättre idé. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 5 April , 2007 Om ni använder hjullastare/hamntruck/lyftkran för att lägga upp båten på trailern kan du göra som följer; 1.Dra ned alla stödhjul/sidostöd/rullar eller vad man vill kalla dem. 2.Sänk ned båten på släpet så att kölen ligger emot kölrullarna. 3.Dra upp stödhjulen så att de ligger emot skrovsidorna. på så vis kommer trailern att vara skräddarsydd för just dinn båts botten, därefter är det fritt fram att använda den vid ramper! 4. Koppla loss snarorna från kranen och dra fast båten med spännband. Det där löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 5 April , 2007 Detta låter ju jätte bra för vi ska antagligen begagna oss av en kran för att lasta på båten, vore ju jätte bra om man kan ställa in den så bra då jag kommer använda trailern för vinteruppstälningen senare. //Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser