Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Roslagsfaen

Vad kostar det att ha en segelbåt?

Rekommendera Poster

Jag går runt och funderar på att skaffa mig en segelbåt (folkbåt). Det skulle i så fall bli min första helt egna båt i lite större utförande, säg 7-7,5 meter träbåt med liten utombordare. I min värld så kostar inte en sådan segelbåt något att äga, men jag har tidigare erfarenheter av att jag kan vara lite naiv och skulle vara mycket tacksam om någon ville knacka ett hål i min glasbubbla och berätta hur verkligheten ser ut! :)

Alltså, vad kostar det att äga en segelbåt som denna ,underhåll/försäkringar/skatter? och så vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på...

Medlemsskap i båtklubb är det billigaste sättet att få tillgång till bryggplats om man inte har sjötomt med egen brygga så jag tar det som exempel.

- Hamnavgift, medlemsskap i båtklubb, vinterplats etc, c:a 2000-5000 kr/år

- Sjösättning, upptagning, c:a 500-2000 kr/år

- Fernissa, färg, slippapper, nåtmassa, linolja, bottenfärg mm, c:a 1500-2500 kr/år

- Försäkringar, c:a 500-1000 kr/år

- Båtskatt, 0 kr (finns ingen...)

- Gasol, bensin, fotogen, lampolja mm, 500 kr/år

- Reparationer, från några hundralappar till oändligt 8.gif\

Tips, satsa på en Folkbåt i hyggligt skick utan rötskador och hyggliga segel. Att köpa segel är dyrt (men kul!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du vet vilken båt du vill ha kan du lätt kolla upp de fasta kostnaderna för ägandet, det är:

-försäkring

-bryggplats

-vinterförvaring (hemma på tomten billigast, lastbil med kran tillkommer)

-Båtskatt finns ej i Sverige.

Rörliga kostnader är nog i ditt fall främst bottenfärg och fernissa. Bottenfärg kostar ca. 450 kr /lit, kolla leverantörernas hemsidor för att beräkna färgåtgång.

Sedan beror det på ambitionen och hur händig du är med en gammal träbåt. Ägandet blir naturligtvis dyrare för den hängivne, än för den som låter båten förfalla.

Tänk även på att segel håller formen max 10 år (dacron).

Hittade en artikel som ger viss indikation .

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren och tipsen!

Det är i runda slängar vad jag har räknat med. Båten är i helt klart schysst skick, dock inte pedantskött men jag antar att en träbåt aldrig blir helt klar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får inte glömma dom där tusenlapparna som automatiskt försvinner så fort man öppnar hjertmans kattalog!!14.gif\

Skicket är helt avgörande på en träbåt, en plastbåt kan man fuskalite med något år om man vill, men inte en träbåt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...