Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
SWE3554

First53=långsam?

Rekommendera Poster

Sommarens stora mysterium i skärgården var att vi utan större svårighet seglade om en first 53 F5 i lä med en betydligt mindre båt.

FÖrvisso såg det ut att vara ovana charterseglare ombord, men ändå trodde first53an borde vara mycket snabbare än den 33 fots cruiser jag seglade i.

Är det någon som vet hur fort en first53a egentligen seglar jämfört med exempelvis en first40.7 (Lys= 1.34 tror jag). Svar vore tacksamt för att reda ut frågetecknen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står inför ett nästan identiskt mysterium, för några år sedan var jag med en bekant i dennes snipa. När vi ligger där och pressar snipan i 8,1-8,3 GPS-knop kör vi om en amerikansk daycruiser, som på pappret är god för åtminstonde 44,8-45,1 knop!!! Hur kan detta vara möjligt?? Hade de möjligen problem med sin motor? De visade i alla fall inga tecken som tydde på det! Sen dess har jag funderat på denna händelse nästan varenda kväll innan jag somnat, ibland har jag inte ens kunnat sova på grund av denna frågeställning. Alla vill vi väl tävla med andra och pressa båten, oavsett typ, till det yttersta varenda gång vi är ute på sjön, så jag kan inte begripa detta...!

Ä’ de’ kappsegling? Nä, de’ ä lörda’!

8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle nog tro att det beror på att din båt är mycket lättare och på det viset mer lättdriiven , i komination med att dom kanke inte ville segla fortare. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara så och vid det aktuella tillfället blåste det inte så mycket heller, kanske 4 m/s sjöbris. Men är fortfarande tacksam för uppgifter på ungefär vilket lys 53an egentligen skulla ha (eller ims tal), tyckte den såg väldigt seg ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej men en bekant funderar på det, har sett att det finns flera begagnade relativt billigt. typ 1.6 Mkr för en 53fotare i sverige från 1992

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore även intressant att veta hur fort dehler 47 seglar... (lys/imstal)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...