SWE3554 0 Postad 5 April , 2007 Sommarens stora mysterium i skärgården var att vi utan större svårighet seglade om en first 53 F5 i lä med en betydligt mindre båt. FÖrvisso såg det ut att vara ovana charterseglare ombord, men ändå trodde first53an borde vara mycket snabbare än den 33 fots cruiser jag seglade i. Är det någon som vet hur fort en first53a egentligen seglar jämfört med exempelvis en first40.7 (Lys= 1.34 tror jag). Svar vore tacksamt för att reda ut frågetecknen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 5 April , 2007 Jag står inför ett nästan identiskt mysterium, för några år sedan var jag med en bekant i dennes snipa. När vi ligger där och pressar snipan i 8,1-8,3 GPS-knop kör vi om en amerikansk daycruiser, som på pappret är god för åtminstonde 44,8-45,1 knop!!! Hur kan detta vara möjligt?? Hade de möjligen problem med sin motor? De visade i alla fall inga tecken som tydde på det! Sen dess har jag funderat på denna händelse nästan varenda kväll innan jag somnat, ibland har jag inte ens kunnat sova på grund av denna frågeställning. Alla vill vi väl tävla med andra och pressa båten, oavsett typ, till det yttersta varenda gång vi är ute på sjön, så jag kan inte begripa detta...! Ä’ de’ kappsegling? Nä, de’ ä lörda’! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 6 April , 2007 skulle nog tro att det beror på att din båt är mycket lättare och på det viset mer lättdriiven , i komination med att dom kanke inte ville segla fortare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SWE3554 0 Postad 7 April , 2007 Kan vara så och vid det aktuella tillfället blåste det inte så mycket heller, kanske 4 m/s sjöbris. Men är fortfarande tacksam för uppgifter på ungefär vilket lys 53an egentligen skulla ha (eller ims tal), tyckte den såg väldigt seg ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 7 April , 2007 Tänker du köpa en? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SWE3554 0 Postad 7 April , 2007 nej men en bekant funderar på det, har sett att det finns flera begagnade relativt billigt. typ 1.6 Mkr för en 53fotare i sverige från 1992 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 12 April , 2007 Vore även intressant att veta hur fort dehler 47 seglar... (lys/imstal) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 12 April , 2007 Kolla med Dehler... http://www.dehler.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser