joben 0 Postad 5 April , 2007 Hej, Vilket är det bästa medlet för att tvätta bort gul och missfärgad gelcoat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vismen 0 Postad 5 April , 2007 Är ytan mycket matt så rekommenderar jag Autosol kromglans som är mycket effektiv. Passa dig bara för att använda polermaskin (muskler räcker) efetrsom det är mycket slipmedel i Autosolen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 April , 2007 Autosols produkter är kanon, men du kan också pröva med oxalsyra, finns hos välsorterade färghandlare, går lite snabbare men måste efterbehandlas med vax för ytan blir lite matt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 5 April , 2007 Jag har använt Autosol waterline för att ta bort det gula vid vattenlinjen och det funkade kanon! Det gula bara försvann medans man tittade på det..ingen gnidande. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 April , 2007 Vad har du för båt? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 5 April , 2007 Vid svårare fall: - Börja med bilavfettning och tvätt. - Y-10 eller Autosol water line - tar bort smutsranden - ja nästan alla missfärgningar. - Ta sen nån rubbing (eller Abralon-slippapper eller liknande om det behövs kraftigare grejer). - Sen vax. Lycka till! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 5 April , 2007 Tack för alla tips. Jag har en. Bayliner 2052 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 April , 2007 Ofta beror gulnaden i plasten på styren som gulnar av solens ultravioletta strålar. Styren finns kvar i plasten då den inte fått härda tillräckligt mellan varje lager. Går oftast att få bort med beskrivningar som getts härovan. Ibland kommer det tillbaka men förhoppningsvis räcker det med några års poleringar. Jag frågade om fabrikat eftersom jag själv känner till detta väl. Dock gäller det ett annat båtfabrikat än Bayliner, vilket det är vill jag inte hänga ut här men ni kan ju alltid gissa. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 05 april 2007 | 22:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flush 0 Postad 13 April , 2007 Jag har använt Autosol snabbrengöring idag till gulnade ytor på en båt som är från 2001. Jag hade trott att det skulle vara enkelt att få bort men jag märkte ingen större skillnad med Autosol. Är det någon som har tips på alternativ? Är slipning vettigt och vad rekomenderas isåfall för material? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 14 April , 2007 Abralon !! Kolla efter lankar har pa maringuiden for det finns massor skrivet om Abralon som ar bra om det behovs kraftigare regoring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 14 April , 2007 Y-10 eller Autosol water line eller liknande! Lycka till! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind 0 Postad 5 Maj , 2007 Hej Jag provade idag med Biltemas fälgtvätt som innehåller oxalsyra. Tipset kom från annan tråd här, kommer tyvärr inte ihåg vem som kom med det förträffliga förslaget med Biltemas fälgtvätt. Funkade kanon, bara att spraya på, direkt skrubba lite med en rotborste och sedan skölja av. Färdigt och rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 5 Maj , 2007 Jag har använde autosol waterline på dom gula missfärgningarna och det funkade perfekt men på svarta prickar och annan missfärgning fungerade det inte alls. Jag provade Biltemas boat cleaner på dom svarta prickarna och fälten och det var super, fick gnugga lite men alla svarta prickar och fält bara försvann. Sedan använde jag Biltemas boat wax som blev kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
halog 0 Postad 7 Maj , 2007 Tjena, Jag fick ett tips på rengöringsmedel här på MarinGuiden som heter Texet Båtrengöring som fungerade kanon! Det appliceras lättast med spraymunstycke och stryks ut med en biltvättsvamp eller liknande för att få en jämn fördelning(man behöver inte gnugga!). Om man låter medlet verka i ca 10 timmar (ej i direkt solljus) försvinner all gul smuts. Det enda som behövs göras efter det är att spola av båten med en trädgårdsslang. Medlet är dessutom biologiskt nedbrytbart. Texet Båtrengöring går nu att få tag på i Sverige via mig. 1 flaska (1 liter) räcker gott och väl till en normalstor båt och kostar 170 SEK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 7 Maj , 2007 Bästa medlet jag har använt bara för att rengöra är Turtle plastrengöring för utemöbler. Finns på sprayflaska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 7 Maj , 2007 Många bra tips som säkert funkar. Om den gula missfärgningen beror på humus i vattnet och inte kvarvarande styren eller liknande är oxalsyra det bästa. Jag köper oxalsyra i kristallform på färgaffären. En burk som räcker minst ett par sässonger kostar ca 40 kr. Jag blandar en del oxalsyra och 8 delar hett vatten och skakar om tills blandningen löst sig. Sedan är det bara att spraya på eller dra ut med en svamp och låta verka en stund och sedan spola av. Har alltid funkat kanonbra för mig. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser