Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst

Två datorer i en

Rekommendera Poster

Gäst

Eftersom dator tråden verkar intressant så här kommer lite mer tips.

Två datorer i en.

Att få en dator till att bli två helt olika är enkelt vad som behövs är två system på två olika diskar sätt en 2 vägsbrytare med till från till denna finns på claes olson  no 12690  45:-  när 12v och 5v dvs gul och röd sladd  bryts på ena disken är den urkopplad sen är det bara att när ungarna eller du surfar på farliga sidor ha brytaren på skräpsystemet, när du vill jobba på seriösa disken så slår du bara om vippströmbrytaren  detta görs vid omstart.  Sen är det alltid bra att ha en ghost liggande på någon disk eller skiva så man slipper spilla tid med ominstallationer när skräpsystemet är fullt med skit. Med en ghost tar ett vanligt system bara någon minut att bli nyåterställt och man kan lungt ta en kopp java under tiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag förstår varför man ska krångla till det så ini helvete...men okej...men du kan oxå nämna att man måste hålla ghosten uptodate med tanke på drivrutiner etc, här hemma har vi tre datorer alla inkopplade mot bredbandet, nod 32 som antivirus sen en gång i veckan max beroende på hur mycket surfande det varit så kör vi spybot search & destroy samt lavasoft Ad-Aware, möjligtvis ngn registrybooster oxå, mycket  mer behövs inte anser jag.En heltömning av cookies och tempfiler nån gång oxå kan ju vara okidoki.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det var bara ett tips, själv kör jag med en ren systemghost med tillägg för det jag vill ha i program och sen innan ghostning bara kopierar av det som ska sparas och som hamnat på systemet. På så sätt slipper man dra med sig ev konflickter 14.gif\ha haaaa i backuppen.

Dotterns hot rod där ligger en jätteghost med alla spelen installerade.

För övrigt tycker jag nätet blivit mycket renare nu.

En heltömning av cookies och tempfiler nån gång oxå kan ju vara okidoki.

Håller med bäst är att ha det i kryssat för autotömning för ibland ligger skiten där och installerar vid nästa uppstart.

Senast ändrad av nikitalord | 05 april 2007 | 11:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Visar mina båtdatorer litet närmare.

På biden till höger, var ett projekt, att göra en båtdator från skrot.

Ett ATX baby moderboard och en upptrissad processor till 933Mhz. Fungerade fint. Datorn går direkt på 12-14,5 volt, med en speciell hemmagjord power.

Men sedan hitta jag på begagnad marknaden dessa HP, e-Vectra och en HP E-PC för 150 Euro ! Båda dessa har en kvickt utbytbar hårddisk.(Se luckan på datorn !) Mått 24*26*8 cm. På bilden till väster !

Båda går på en 12/19v adapter, som LappTopp, men utan skärm.

Den ena har en 700Mhz och den andra på 933Mhz Processor, hårddisken kan vara 20 Gbits, eller mer. Man kan alltså, snabbt byta till olika användar system ochså !

Skärmen fick bli en 15 vanlig hemmaskärm.Ljuset räckte mycket bra till på nav bordet, med fördragna gardiner ! 

Som ni ser på bilden, på mitt tidigare inlägg.

Den går på 12-14,5 volt direkt utan någon inverter ! 

Senast ändrad av anemos | 05 april 2007 | 21:30

post-7154-1394234995,6824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

På bilden, en vanlig hemmadator, (Win2k,användarsystem och 1Ghz.20GHDD.256Mram.Lagom stor HDD, för att få plats med alla världens sjökort i form av C-map och Tsunamis och en litet Mängd, av BSB kort,ca.2GB. Plus en mängd självscannade i jpg och bmp format för OZI, när det begav sig, ombyggd för 11-14,5v batteridrift !

17 breddbild TV/Monitor, går givetvis ochså på båtbatterier utan inverter. TV och pc monitor i samma !

post-7154-1394234995,7387_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ser smidigt ut och mer än 12 volt behövs aldrig.

Senast ändrad av nikitalord | 05 april 2007 | 23:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst maol

Enbart 11 - 14,5V låter suveränt. Sitter själv i ett sådant projekt men vet inte hur jag skall bygga om kraftaggregatet(göra om 110/220 delen till 12V).

Har någon instruktioner, ritningar eller förslag på detta?

\mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det du behöver för ex en p4 är 12 volt, 5 volt, 3.3 volt  spänningen till processorn sköter moderkortet.  i princip kan du handla vanliga spänningsomvandlare på elfa eller så gör du snikvarianten plockar upp de olika späningarna ur bateriet med en bly spik i lämplig cell.

här har du de vanligaste sockelkopplingarna:

post-15930-1394234996,7985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Nixens, så enkelt är det inte ! Det har någon tidigare föreslagit ochså.

Man kan visserligen dra ner spänningar, som 5v, 12v och 3,3v.

Framförallt denna 3,3v, till processorn drar över 3-4 Amper !!!!! beroende på processorns hastighet.

Sedan ochså dessa -5v och -12v, låter sig inte direkt fås från inkommande båtspänning.

Skulle man regulera ner 3,3v volt med en regulator, så blir det otroliga effektförluster !! (mer förluster än nytta !)Det är inte praktiskt !!

Utan detta måste gjöras med en swichad omvandlare, exempelvis, där mann på en gång får dessa spänningar utan större effektförluster !

Har inte just nu ingen ritning på detta, kanske återkommer senare med litet mer fakta. Det fordras nog litet mer avancerade kunskaper i elektronik för att åstadkomma en sådan PC-power för båtbruk !

Eget citat från en tidigare tråd :

Sorry, en dator går inte bara på 12 och 5 volt. Det du tittar på är spänningerna till en CD läsare och Hårddisken. Dom har dessa två spänningar. En dators nätagg lämnar 5 olika spänningar som datorn behöver. 12, 5, 3,3 och -5, och -12 volt. (detta gäller hemmadatorer)

Det går nog inte med hemmakonster att fixa till dessa spänningar, man måste vara litet av en expert, för att klara av detta !

En monitor, 15 tums:

Vanliga hemmamonitorer (TFT)finns, som går på 12 volt direkt, drar ca 1,5 A =18 Watt

Här är den tråden :

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=39466

Har man en hemmadator båten, så är det enklast med en inverter. En enkel 100 watts, utan att ens vara någon sinus inverter fungerar fint.

En datorpower, fordrar inte sinusvåg 220 volt !

Effektåtgången är beroende litet på datorn, ca 40-60 Watt ! (plus vad monitorn drar)

På 12 volt, så blir det ca. 3,3 Amper till en inverter !

Men sedan om du har en hemmadator så måste du ochså ha monitor.

Sånna finns för 12-14 volt direkt.  En 15 tums drar då ca 1,5-2,0 Amp

Det tråkiga är att det är svårt att få tag i på en 15 tummare, dom har försvunnit ur marknaden !

(det blev litet rörigt, men hoppas ni kan läsa mellan raderna, vad jag menar !)

Senast ändrad av anemos | 10 april 2007 | 21:15

post-7154-1394234996,9088_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej !

Att bygga om en befintlig 220 volt pc kraftagg, till 12 volt in, går inte ! Dessa pc kraftagregaten, likriktar inkommande 220 volten och sedan omvandlas denna till likspänning (ca. 300-400v) och via ett switchad omvandlare till datorns spänningar. Alltså det finns inte någon vanlig transformator där !

Att bygga om en befintlig PC power till 12 volt matning går inte !

Utan man måste börja om från början och bygga en ren switch-oscillator som matas med 12-14 volt ! Det är i princip som em en transformator, fast där använder man hög frekvens (50-200Khz, eller sådant)och järnpulverkärna, då blir själva transformatorn mycket liten. Och som i en vanlig 50herz tranformator, så har man olika lindningar, där mann plockar ut dom olika spänningar och likriktar, stabiliserar och filtrerar dom ! Dom olika lindningarna måste ochså dimensioneras för dom olika ström behoven. (från 0,2-2,0 mm koppar-lacktråd !) Som dator power, skall det ochså vara några kontroll signaler från moderkortet. Det är lite beräkning och tester innan man lyckas med en prototyp !!!!

Senast ändrad av anemos | 10 april 2007 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Var lite förhastad så jag viker mig för bättre vetande, det jag lurar på är definitionen av minus 12 volten såg vid närmre titt att denna faktiskt finns blå kabel på vanliga nätdelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...