Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Pajuvesi

Marieholm 24..Ombyggnation av kapellställning ideer????

Rekommendera Poster

Hej!
Nu skulle jag behöva råd/tips av kunnig och uppfinningsrik person/er. Ska göra en helt ny ställning till min Marieholm 24. Ingen sådan finns med denna lösning så den blir unik:))
Första ideen är att höja kapell från framruta på mittkabin som sedan sträcker sig till aktern för att möjliggöra sittplatser på akterdäck även vid dåligt/kyligt väder.
Bilder på första ideen finns men lösningen på ställningen finns inte:(( 
Andra ideen är att höja taket på mittkabin och göra toppen massiv så man kan lägga sollceller där men själva höjningen flexibel pga möjlighet att gå under i låga passager och även där behövs isåfall en lösning på ställning till kapell bakom taket och till aktern.
Bilder finns inte på denna planering men går att ordna.
Vid mer detaljerad beskrivning/bilder eller annan info kontakta mig på mail. Även viss lösning kanske går att ge här så andra Marieholm 24 ägare kan ta del av dom.
Mvh Janne 

post-13807-1394234995,162_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha,det var många som vill se men ingen som kan hjälpasmiley-cry.gif\ Ok,lycka till med era egna projekt iafsmiley-smile.gif\ någon som kan ge en länk till någon sida som man kan ha hjälp av??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hmmmm en del tycker min ser konstig ut men du ser hur det blir när det praktiska brukandet får styra designen det blir till slut en Anka.,

En fråga båten ser väldigt hög ut i de tänkta höjningarna,finns ingen ståhöjd nu någonstans? 

Hade det varit en plåt eller aluminium båt så hade jag bara gjort en fast höjning vid rutram och sen låtit ett fast stort soldäck bilda tak över bakre delen av båten visserligen hade detta troligen inte gett full ståhöjd över nuvarande akterdäck men ändå lagom sol och regnskydd för att bruka som öppen måltidsplats och ändå kunna ha stort soldäck på taket.

Men gör du soldäck högt upp i luften ta med i beräkningarna att är båten v bottnad och vippig från början blir den ännu mer instabil med folk på taket så ev blir ett soldäck på en sån båt oanvändbart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det som så att denna modell ser ful ut annars oxå..men det finns flera grader i H-E oxå:))

Överbyggnaden är endast Kapell själva uteplatsen finns där redan från tillverkningen så nån höjning av sittplats blir det inte...annars hur menar du?

Ovanför bakre kabin finns befintlig uteplats taket i mittkabin är från början endast kapell som idag är ersatt med ett fast tak.

Tanken är för att den inte skall bli för ful så ser det bäst ut med att höja taket från framrutan i mittkabin å bakåt alternativt sätta en fast sektion med stigning från framrutan å till bakre sidorutan där den övergår i kapell.

På bilden visar den kapellhöjning från framrutan å bakåt. har gjort en test med höjning från bakkant på sidorutorna å bakåt=ful som F-N.. 
O.B.S Bilden ovan med kapell från framruta å till aktern är hur den är tänkt se ut efter tillverkning.
Bilden med folk på akten är som den ser ut idag där kapell är blått. 

Senast ändrad av Pajuvesi | 08 april 2007 | 15:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen ingen som kan ha en liten ide9.gif\ minlogga är hur båten ser ut idag,bilden med kapell hela vägen är en ide14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ju hur sportig som helst i detta utförandet21.gif\Fann en som ser ut som jag tänkt mig14.gif\,men får inte fatt i ägaren5.gif\

Senast ändrad av Pajuvesi | 28 maj 2007 | 23:15

post-13807-1394235076,8769_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare alla.
Nu har det lossnat lite med kapelllösningen.
Var i kontakt med dn som ägde båten med helkapell och det visade sig att han och en annan hade fixat detta själv.Skulle få fler bilder så den som vill se när dom kommer maila er adress så skickar jag bilderna. men dom kanske dröjer nån vecka trodde han.

post-13807-1394235079,0076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en av de få Marieholm 24 båtarna i Finland den är från -73 . Jag har inte sett en i traffiken men det finns ett par till salu på finska nätsidor.  Jag skulle vara intresserad av kapellbilderna då jag måste beställa ett nytt kapell til min båt. Jag ger gärna tipps om su har nåt du vill fråga om. marco.birn@olympus.fi

post-10024268-1394237414,6609_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...