Groenling 3 Postad 4 April , 2007 Hej, om jag som nybörjare nu skall utrusta min båt, vad är det som jag behöver ha med mig? jag kommer att köra mest i västkusten skärgården. sjökort, kompass, mobil, ankare, fender (hur många?), linor( hur många hur långa?). Båten är en 5 m styrpulpet. Reservbränsle? Vad med /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Casper82 0 Postad 4 April , 2007 Här hänger jag också med. Kommer bli kul att se vad man kan tänkas behöva ha med sig ut i dessa vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 4 April , 2007 Nödraketer och nödbloss är alltid att rekomendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 4 April , 2007 Du behöver: Tv o dvd o dator......näää men däremot några bergkilar och en hammare det är bra att ha det finns inte så mycket träd att förtöja i här på Sveriges framsida. Tampar kan man nästan inte få för många.... jo kanske föresten men man bör nog ialla fall ha 2 förtampar och 2 aktertampar minst båtens längd plus minst en lite längre tamp 12-15 m till bogsering eller annat. Minst 4 fendrar som passar båten. det kan vara bra att ha en lite större fender gärna i nån skarp färg med en lång tunn flytlina i som man kan kasta med lite precision. Man bör ha en rejäl fällkniv nära tillhands. Båtshake är ett måste, teleskop modell är att föredra.....sen till det viktigaste Solskyddsfaktor fiskespö, aburök, en back öl o några goda vänner med gott humör mm ps färskvatten dunk är bra att ha ds Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 4 April , 2007 Glömde en grej halepös är väldigt viktigt att ha dvs en spann med en tamp i så man kan ta upp vatten o tömma ur igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 4 April , 2007 Flytvästar till alla ombord är en självklarhet men jag nämner det ändå. Lycka till Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 April , 2007 När passar fendrar till båten?? Finns det olika sorter? Vad rekommenderas till en styrpulpet? Nödraketer var ochså en bra tips. Kan man väl köpa i en affär med båttillbehör? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 5 April , 2007 Fråga i din båttillbehörs affär. Sen kan du ju titta på andra båtar för att se hur stora fendrar som är lagom. Eller så kan man nog bedömma själv lite. Inte för små och inte för klumpiga men det är ju inte så himla noga det är ju bara så inte båtens vikt orkar pressa ihop dem helt. Sen ett litet tips från mig är att dels se till att inte köpa för kort ankarlina. Det är så irriterande. Samt att sätta en kedja först närmast ankaret för det finns så mycket vassa stenar som kan skada tampen. Slutligen tycker jag alltid man skall ha ett reservankare med sig. Behöver ju inte ha dubbala ankarlinor men den 10-15 meter långa tampen som någon nämde fungerar fint som reservankarlina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 April , 2007 En verktygssats är inte fel så att man åtminstonde kan göra lite nödreparationer och absolut något så man kan kontakta sina anhöriga om det drar ut på tiden eller man behöver hjälp. första förbandsutrustning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 5 April , 2007 Ett medlemsskap i SSRS är inte allt för dyrt och en jättebra försäkring om nått skulle hända. Som tack för ett medlemskap så är dom bara ett telefonsamtal bort om den stora eller lilla olyckan är framme. Får du soppatorsk så kommer dom med en skvätt åt dig. Annars följer alltid badringen,välfylld kylväska och goda vänner med. Och inte att glömma: en liten brandsläckare!! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 April , 2007 En el två paddlar är bra att ha också. Och ett vattentätt fodral till mobiltelefonen. Som redan sagts, medlemskap i Sjöräddningssällskapet (el Sjöassistans) är en vettig grej också. Kostar inte många kronor med tanke på vad det egentligen kostar om de behöver komma och bogsera el rädda dig. Reservpropeller kan vara klokt att ha i båten (och trbit för att hålla emot propellern och verktyg för att få av propellermuttern och saxsprinten). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TGIF 0 Postad 5 April , 2007 Mycke blir det... Om du vill spara in på ngt så slopa fendrarna, det brukar alla andra ha och dom blir väldigt snabba på att hänga ut dom om man vinglar lite och pratar högt och osammanhängande.... Trevlig påsk på er.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 6 April , 2007 Glöm sen inte att du måste köpa en ny båt för den du ha kommer att sjunka av alla utrustning Nådå men tänk på säkerheten först och ge dig sen ut så kommer du att se vaddu saknar. Men glöm för allt i världen inte kylväskan med öl. Glad Påsk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser