Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
JockeS

Kaustik soda på vattenlijefärg, skadar det gelcoaten?

Rekommendera Poster

Tjena

Jag har skrapat och slipat bort bottenfärgen på min Express hela vägen ner till gelcoaten.

Nu återstår vattenlinjen som även den är av flera gamla lager som flagat. Provade slipa men det tar lååång tid och jag vill heller inte råka slipa igenom gelcoaten eftersom jag avser att skippa vattenlinjen helt, dvs inte måla någon ny.

Har läst här på forumet om att avlägsna bottenfärg med Kaustiksoda, vatten och tapetklister. Fungerar det även på vattenlinjefärg och klarar gelcoaten kemikalierna eller tar plasten skada av detta?

Tacksam för svar. /Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på svar svarar jag själv.

Kaustiksoda och tapetklister biter inte på vattenlinjefärg, inte på min båt i alla fall. Det var 6 lager med olika färg, gissningsvis var ett av dem en primer och resten olika omgångar målning och bättring.

Blandningen var inte heller speciellt effektiv på bottenfärgen heller, tyvärr. Sodan löste dåligt i tapetklistret så jag provade bara varmvatten i vilket soda löstes bra men lösningen löste inte färgen bättre för det.

Provade skrapa och slipa igen men det funkar inte, färglagren var stenhårda och kracklerade obehagligt. Det var tungt och risken för att skrapa i gelcoaten var överhängande.

Lösningen blev International Interstrip framtagen för färglösning. Dyrt men fungerande.

Bara måla på tjockt med pensel, täcka över med plast, vänta ca 30 minuter och sen skrapa. Färgen ”reser sig” och blir geleartad. I detta läge går det lätt at skrapa utan att skrapan fastnar och får färgen att krackelera. Jag var dock tvungen att upprepa behandlingen några gånger eftersom färg lagret var tjockt.

/Jocke

Senast ändrad av JockeS | 07 april 2007 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till smuts vid vattenlinjen kan man prova med prepparat som innehåller oxalsyra. En del köper det rent och använder. Sök på forumet här så hittar du en del. Oxalsyra finns även i en del rengöringsmedel för båtar.

OBS frätande, använd gummihanskar och skydda ögonen.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag gjorde rent min botten i höstas med kaustiksoda och tapetklister, funkade alldeles utmärkt. Jag tog dubbelt så mycket kaustiksoda som det stod på förpackningen och blandade med vatten därefter i med tapetklister. Det fick sitta ca 40 min sen var det bara att blåsa av med högtrycket. Tipset har jag fått av en hantverkare så jag tror nog att det ska funka på vattenlinjefärg men ha ansiktsskydd och handskar. Gelcoaten såg inte ut att ha tagit skada efter avspolningen.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter ju klart intressant! Det ska jag testa istället för att slipa ner den gamla bottenfärgen, men hur mycket tapetklister ska man ha i då ?,  lika mycket som när man ska använda det till tapetsering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också god erfarenhet av kaustiksoda löst i tapetklister. Var generös med soda men blanda försiktigt (långsamt)låt sitta och blås av med högtryckstvätt. Den färg som blir kvar kan lätt skrapas bort. Mitt epoxylager (high protect) påverkades inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan tiden vara boven till att jag inte såg någon effekt av sodan på vattenlinjefärgen. Jag lät det sitta i 15 minuter max.

Ska testa Kaustiksoda och tapetklister på kölen bara för att själv se vad som händer, själva skrovet har jag redan skrapat.

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa något preparat med oxalsyra, fungerar säkert bättre.

Kasutiksoda och tapetklister är samma som man brukar luta av gamla möbler med. Perfekt att ta bort färg med, men tveksamt om det tar bort gulnader.

Använder själv kasusiksoda och vatten för att rengöra tryckinpregnerat trä på altaner mm men det är en annan hsitoria.

Oxalsyra är samma som i rabarber.

Hoppas ingen lägger rabarber på din båt.smiley-smile.gif\

Själv testat någon fomr av Gelcoat cleaner med oxalsyra. Gelcoaten blir matt efteråt och behöver polering och vax men effektivt.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 08 april 2007 | 23:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet ett bra sätt att ta bort Primern?
Internationals bottenfärgsborttagare löste ju bottenfärgen i ett nafs men primern sitter fortfarande som berget. Hels vill jag ha bort allt för jag vill sänka vattenlinjen. Killen som målade den måste varit full. Alldeles för hög fram och för låg bar. Och skiljer mycket från SB till BB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Primern är troligen tvåkomponent och då sitter den rejält. Troligen är även ytan under även slipad.

Vad jag vet så kan man endast slipa bort tvåkomponentfärg.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Om färgen är plast-tvåkomponent så finns bara slipningen kvar. Inget biter på den eller löser upp färgen. Möjligen muliförtunning som luktar nästan som thinner.
Om du kan och har möjlighet, slipa hela skrovet och sprutlacka på nytt  alltihop.Inget man lyckönskar till, jo, förresten det är just det du behöver och mycken ork.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har haft en fundering på om inte det skulle gå bra med Klorin och tapetklister på humusranden vid vattenlinjen. Jag kommer att prova när jag kommer så långt, men du kanske skulle prova lite lätt med den blandningen.

Jag har inte en aning om hur mycket av varje, men det går väl att prova sig fram antar jag.

Klorin bleker ju som bekant det mesta, så jag skall pröva, om ingen annan gjort det och kan avråda mig smiley-smile.gif\förståss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...