Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
pricken

Glykol läckage

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser 4,3 L EFI V6 där jag nu efter vinteruppehållet upptäckt ett mindre läckage av glykol. Motorn är färskvattenkyl och det är på motorsidan det läcker (ej sjövattensidan som fn. är fylld med glykol för vinterförfarningen). Har inte kunna lokalisera läckaget mer ingående än att det är på babord sida i närheten av dräneringskranen som finns för att tömma motorn på kylvatten. Det är inte kranen i sig som läcker och jag har redan kollat att kylvätskan har rätt glykolblandning så frysskada är det knappast.

Tacksam för tips om vad detta kan vara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att inte ha något vatten eller glykol i motorn överhuvudtaget under vintern, glykol fräter och skall inte stå stillastående i motorn under vintern, slangar, packningar och oringar i gummi kan skadas. Det finns olika kvalitet och fabrikat på glykol en del fräter mer än andra.Följ motorfabrikens rekomendationer gällande fabrikat.

Jag har själv råkat ut för samma sak med en 3,7 l mercrusier efter det så skjölde jag hela systemet med färskvatten och tömde ur hela kylsystemet inför vintern. Jobbigt att leta läckor o byta slangar i tränga motorum när man precis sjösatt.  

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan glykol..och vad gör du om det blir vatten kvar i nån kanal och det fryser nån vinter...allt vatten är svårt och få ut. glykolen fungerar även som rost skydd

Senast ändrad av knoptoken | 03 april 2007 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen avtappning? Blir det bara lite vatten kvar så får det plats att expandera när det fryser och risken för sprängning är liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet du hur en V8 ser ut i vatten kanalerna?

jag har haft glykol i mina båtar har alldrig haft några problem.

Senast ändrad av knoptoken | 04 april 2007 | 00:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??? I såna fall skulle det ju vara ett jätteproblem med alla de tusentals båtar som konserveras med glykol.

Glykolen är rosthämmande och fördröjer därmed sönderrostningen i motorn, något som definitivt inte kondens och syre gör.

Om slangarna börjar läcka efter vintern så är det troligen för att de tappat sin elasticitet (pga ålder), då är det ju ändå dags att byta.

Givetvis använder man så miljövänlig glykol som möjligt.

Senast ändrad av Anton_B | 06 april 2007 | 19:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt annars för oss med bil i kalla Sverige. Ska man tappa ut kylvattnet när man stannar bilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykolen ska vara kvar i motorn punkt slut, den som påstår att den ska tömmas ut vet inte vad han/hon pratar om.

Dra alla slangklämmor det behövs inte mycket för att glykolvatten ska leta sig ut, samtidigt kolla alla slangar så du inte har någon torrspricka.

Kolla också att det inte är en avgaslimpa eller knä som har en spricka, kan även läcka i skarven limpa knä, detta är på sjövattensidan, men du har ju fyllt med glykolvatten även där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan pumpa upp lite tryck i systemet via expantionskärlet på motorn så ser man lättare var det läcker. Om du inte kan lösa det själv så har en väl sorterad verkstad en sådan pump med special anslutning på expantionskärlet.

Lånade själv en sådan pump till min gamla motor.

Senast ändrad av Tropic_7800 | 07 april 2007 | 01:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läckaget är på färskvattensidan, jag kan notera att nivån i expansionskärlet minskat något. På styrbord sida av blocket finns en adapter med något som verkar vara en givare samt den blå avtappningskranen. Misstänker att läckaget kommer härifrå, någon som vet vad detta är för något samt om den går att montera av, byta packningar etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...