Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Teija

Den klassiska lampan

Rekommendera Poster

Min lampa är borta!! Trot eller ej men den är helt väck. Så nu stoltserar jag med en strålkastare på rufftaket, utan lampa i. Mitt problem är att jag nu inte vet vad det är för typ av lampa och var jag kan få tag på den. Jag bor i Göteborg. Kan någon hjälpa mig med detta dilemma,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikat på strålkastaren?

Närbild på strålkastare och fästet för lampan? Är det skruvfattning eller bajonett??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det är väl bara att sätta dit något som stämmer med volttal och med lagom watt ny lösa socklar finns hos biltilbehörsfirmorna eller bara var lat löd dit några tåtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du den där kromade stora sökarlyktan? I den sitter en sk sealed-beam lampa dvs lampan och reflektorn är i ett stycke och måste bytas som helhet.

På min P 29:a hade den lampan gått sönder och jag kunde inte hitta någon ersättning. Det finns kanske på någon firma som säljer veteranbilsdelar till Amerikanska bilar, då sealed-beam främst fanns på sådana.

Gör annars som jag leta rätt på en handhållen 12 v sökarlykta med cig uttag (jag köpte en på clas olson) som har en reflektor som går att ta ur och med rätt diameter och montera in. Det finns en mässingsring inne i den gamla sökarlyktan som går att bocka till om den nya reflektorn. Sen kan man använda vanliga halogenlampor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en firma Norge som har allt sådant. Dom skickar mot postförskott.

Gå in på www.maritim.no , elektrisk, lyspearer og insatser.

Det kan också finnas på närmare håll. I Fiskebäck finns ett företag som

servar fiskebåtarna, jag vet ej vad firman heter men fiskarna pratar om

Per-Axel i Fiskebäck Han har också isbolaget så det är lätt att hitta.

Mvh

Fatima

Senast ändrad av Fatima | 09 april 2007 | 11:50

Senast ändrad av Fatima | 09 april 2007 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för inläggen. Jag skall ta kort idag och lägga ut på sidan. Jag har fått nys om en lampaffär som har massor av udda lampor. Den ligger på Drottninggatan här i Göteborg. Jag får ta med mig kameran och visa upp lampan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extraljusen som sitter i grillen på gamla Volvo 164 passar skapligt.Satte dit en sådan för 10 år sedan.
Bonanza 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...