Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Groenling

Hur mycket bränsle går till en Evinrude E-Tech 50 hp?

Rekommendera Poster

Hej

jag vet att det beror på hur många olika saker som helst, men tänkerman sig en ca 5 m styrpulpet, hur långt kommer man med 25 l?

Jag hittade ingen test hittills där man testade just 50 hästaren. Har ni några erfarenheter?

och hur gör ni med tanken? Har nien 25 l dunk och en i reserv eller inbyggd tank (finns väl inte så ofta hos så små styrpulpeter?

Tack för era kommentarer

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger så beror det på en massa annat men en uppskattning skulle vara att du kan köra i ett par-tre timmar på marchvarv på en 25-liters tank.

Hur långt du kommer beror ju givetvis på vilken fart du får 8.gif\...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 25 liter kommer du ca. 150 km eller 80 sjömil om du inte kör full gas. (enligt mina noggranna mätningar)

Jag köpte en ny Ideal Classic med E-tec 50 hp på sen-sommaren 2006. Provade bränsleförbrukningen några gånger, genom att mäta på kartan hur långt vi körde och sen hur många liter som hade gått åt.

Vi var tre personer och körde en sträcka på ca 30 km /16 N.mil och ca 5 liter hade gått åt. Samma resultat andra gången, och då var vi tre vuxna och ett barn. Ett annat utflyktsmål men ungefär samma sträcka.

Vi var på kaffe el. öl flera gånger (16 N.mil) ungefär 5 liter / resa

Vi körde med varierande fart, fullgas hade jag nån gång men för det mesta mellan 1800 - 4000 rpm på motorn.

(har ännu ingen knopmätare, en gps monteras in till kommande säsong)

Senast ändrad av Ideal | 03 april 2007 | 19:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...