Ebzet 0 Postad 3 April , 2007 Hej. Har ett OMC Cobra-drev där jag nu under vårrustningen hittade ett problem. En skruv eller bult eller vad det nu är har rostat sönder och trillat in i drevet. Vad jag tror är att det går till en kylkanal i drevet men jag kan inte riktigt förstå funktionen av den. Ska försöka ta ner drevet ikväll och se hur det ser ut. Någon som kan tipsa mig om vad funktionen är och bästa sätt att laga. Tacksam för all hjälp jag kan få! Bifogar bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 3 April , 2007 Och en närbild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 3 April , 2007 Hej Det där ser ut som övre nivåpluggen för drevoljan!! någon har dessvärre monterat en skruv som inte hör dit! Är det så, då ligger resterna av skruven i övre växeln och du måste riva isär drevet. Tappa ur drevoljan (en liten skruv i botten på nedre växelhuset), kolla ifall du har vatten i drevet skruva isär det och se över skadorna, Volvo har bytesdrev till OMC annars finns prisvärda grejer i USA. I värsta fall kan du byta till nyare Volvo SX eller Mercruiser Alpha one det är samma hål i akterspegeln och samma anslutning mot motorn numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 April , 2007 Hej! Du ska nog ta en närmare titt på denna tråden först... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=91839&highlight=persk Mvh /Persk Senast ändrad av Persk | 03 april 2007 | 11:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 3 April , 2007 Det är inte pluggen för drevoljan! Kikade på tråden som du Persk tipsade om och det är precis vad det är! Känner igen allt med brickan och så... Imorn åker drevet av och sen får vi se hur man lättast löser problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loken 0 Postad 3 April , 2007 Hej! Simma lungt det är precis som Persk beskriver jag gjorde samma misstag att skruva ur bulten det går att fiska upp brickan med en ståltråd och sedan försöka limma den vid hålet...Ha tålamod!(man måste inte byta till SX så fort det är någonting) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 4 April , 2007 Då passar jag på med nästa fråga direkt! När jag nu (i eftermiddag) ändå har plockat av drevet, är det något mer jag kan passa på att göra medan drevet är av i underhållssyfte? (Det är mitt första år med drev och inombordare, har abra haft utombordare förut) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 4 April , 2007 Hej! Smörj kardanknutarna genom att trycka in fett i nipplarna, skall helst göras varje år. Byt packningar när du återmonterar. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 4 April , 2007 Ska göras! Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser