HenrikVadstena 0 Postad 2 April , 2007 Har du båt i Vadstena? så skal du väre välkomman i klubben! Kanske du bare skal segle till Vadstena på Semester? Så kan du få hjälp här! Mere info kommer innom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 4 April , 2007 Finns det inte redan två båtklubbar i Vadstena; VSK och VFMK? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikVadstena 0 Postad 4 April , 2007 Jo der är redan 2 klubber i Vadstena, men denna är tänkt som en online klubb, hvor man kan diskutere, få hjälp, ja allt mellan himmel och jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 April , 2007 Vadstena har en av de mest skyddade hamnar jag vet. Ganska stiligt att ligga inne vid borgen (eller vad det är). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikVadstena 0 Postad 4 April , 2007 Första gång jag så det, tänkte jag, her måsta jag har en båt! Det knäns roligt att kunna segle båten helt ind till slottet och rundt om! Nu prater man dog om att skal bygge en ny hamn med 250 platser. Hoppas att vi ses i Vadstena till sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikVadstena 0 Postad 21 April , 2007 VADSTENA Hamnen i Vadstena sköts inte på ett tillfredsställande sätt. Därför vill Segelsällskapet Vättern ta över driften för att göra förbättringar på egen hand.Segelsällskapet påpekar flera brister i hur hamnen i Vadstena sköts av kommunen. Utöver de rent estetiska synpunkter som finns ifrågasätts också säkerheten i hamnen. För att förbättra situationen vill segelsällskapet ta över driften av Vadstena hamn. – Vi tror att vi kan sköta det bättre än kommunen, säger Segelsällskapet Vätterns ordförande Sven-Erik Andersson. Han säger att hamnen har skötts lite halvdåligt och att båtplatsavgiften borde kunna utnyttjas mycket bättre. – I dagsläget har vi redan utrustning i hamnen så det enda vi inte redan sköter är själva båtplatserna och renhållningen och jag tror inte att de kan vara någon betungande kostnad, säger Sven-Erik. Segelsällskapet vill till att börja med se till att den lilla hamnpiren får en rejäl uppfräschning. Först och främst handlar det om att rensa upp bland sly och vass och att röja bland träden. Sedan har sällskapet planer på ytterligare åtgärder. – Vi skulle vilja få upp belysning på bryggorna och se till att det finns el och vatten till båtarna. Sven-Erik påpekar att det i år verkar ske en liten uppryckning från kommunens sida när det gäller skötseln. Han säger dock att det inte hindrar segelsällskapet från att göra det ännu bättre. Sedan anser Sven-Erik och segelsällskapet att säkerheten i hamnen måste förbättras. Som det ser ut i dag finns det inte några stegar att ta sig upp på land med om man trillat i vattnet. – Det finns stegar uppe på land men de är svåra att använda om man ligger i vattnet, säger Sven-Erik. Om segelsällskapet tar över driften av hamnen skulle även organisationen kring båtplatserna ses över. – Vi skulle behöva fördela om platserna i hamnen. I dag ligger det motorbåtar långt ut i hamnen och de skulle kunna ligga längre in och på så vis ge plats till fler segelbåtar. Sven-Erik Andersson säger att segelsällskapet skulle vilja ta över hamnen med en gång. – Det måste ju vara en ekonomisk belastning för kommunen att sköta hamnen så de borde vilja bli av med den. Vadstena Tidning Lördag den 21 April Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser