BoNilsson 0 Postad 2 April , 2007 Någon som har synpunkter på val av autopilot. Vad skall man tänka på vid val av autopilot. Skall vara till en Örnvik pilothouse 640 Tacksam för synpunkter. Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoNilsson 0 Postad 29 Mars , 2008 1 år och inget svar verkar vara vant båtfolk på denna saiten......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 30 Mars , 2008 Hej! Själv är jag så ny här att jag inte kunnat se din fråga tidigare. I vilket fall har jag haft en lång rad autopiloter genom åren och ger gärna synpunkter. Mycket hänger på vilka krav du har. Om du exempelvis trollingfiskar och har krav på att piloten skall styra bra även i låg fart och i (sned) motsjö då måste du välja en hydraulpilot. Jag har haft både Simrad och Autohelm (=Raymarine) hydraulpiloter och båda har fiungerat ypperligt. Däremot otillfredställande funktion i låg fart med Sportpilot och med Autohelms rattmonterade pilot (vad den nu hette). Nytt på senare år är Raymarine S1000, vilken jag precis får monterad på en ny båt (sjösättning medio april). Enkel att montera eftersom den helt styr efter GPS och inte har vare sig kompass eller roderlägesgivare. Jag är själv mycket nyfiken på hur bra den kommer att fungera under ovan nämnda krävande förhållanden. Mvh aake Senast ändrad av aakeoe | 30 mars 2008 | 11:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaHa_ 0 Postad 30 Mars , 2008 Har användt en Raymarine 6002 till en 580 pilothouse i en sommars trollingfiskande.Den fungerar utmärkt för mitt ändamål, var först inne på Raymarine s1000 som nämdes ovan, men pga av en del kommentarer jag fick av dom som körde med den så blev det en S1 med en 6002 styrenhet istället.Anledningen att jag valde bort S1000 var att dom jag pratade med hade problem med kurshållningen i fart under 1,5 kn och jag ville gärna att det skulle fungera även i lägre farter.Det gör S1 även i ganska hård vind, så jag är fullt nöjd med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 30 Mars , 2008 JaHa Tänkvärt! Jag har fortfarande möjlighet att ändra min beställning på autopilot till min nya Crescent Virgo. Raymarin lovar visserligen fullgod funktion hos s1000 ner till 1,3 knop och så sakta brukar jag inte trolla, men under drillning kan man ibland vilja dra ner farten till nästan stillastående (i vilket fall under korta stunder) och de större hydraulpiloterna är väl beprövade och håller kursen bra så länge båten rör sig. Den typ av fjärrkontroll som är standard till S1000 går ju köpa som tillbehör till övriga Raymarine hydraulpiloter. Någon som har egen erfarenhet av Raymarine S1000?? aake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tibell 0 Postad 8 April , 2008 Har själv en Simrad AP12 på min Yamarin 5910 (ej hydralstyrd) och är mycket nöjd med denna, funkar bra i trollingfart. Är ute på sjön och trollingfiskar ugnefär 300 timmar om året och har under dessa tre år jag kört med denna autopilot hitentills inte haft några problem. /Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cyklopen 0 Postad 9 April , 2008 Beror på om du har inombordare eller utombordare. Har en Ryds 23 WA, ib, som har Morse rattstyrning. Köper du en Simrad AP12 så passar den direkt på rattstången och med samma styrvajer, dvs du behöver inte skaffa några kompletterande delar. Du slipper också dyra tillbehör som andra märken måste ha , t ex roderlägesgivare, särskild display mm. Är du lite händig, vilket de flesta båtägare är (måste vara) så fixar du monteringen själv med ledning av handboken. AP12:an fungerar utmärkt i dörjefart som vi säger på västkusten, c:a 2- 3 knop. Den går att koppla till GPS-navigator vilket gör att man kan bl a lägga in en rutt med waypoints, t ex var du har lagt hummertinorna. Ett tips: tänk på att båten ändå kan ändra kurs tillfälligt p g a strömmar och vind. AP:n kompenserar rätt snabbt men lägg inte upp för snäva rutter i GPS:en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser