Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
PeKe

Statorproblem? Förlust av toppvarv på Johnson V4

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

 

Jag har ett elproblem på min Johnson V4 90 hk ifrån 1989.

Motorn startar lätt och går bra första 5-10 minuterarna. Om jag tex efter 5 minuter ifrån start  ligger och planar på 75% gas och sedan gasar på mera eller drar av på gasen så sker ett direkt tapp av kraft.

 

Det yttrar sig så att jag tappar maxfart ifrån 42 till 35 knop. Motorn blir slöare (den sitter för övrigt i en Flipper Fame 535). Med fyra personer ombord så kommer jag knappt upp och planar.

 

Därefter är motorn trött tills jag stannar och den får bli kall. Dock kan den ibland när jag ligger på låga farter, efter ca 30 min, komma tillbaka och ge mera kraft helt plötsligt. 

 

Visst låter det som ett stift slocknar och att den bara går på tre? Jag kan inte höra att den skulle gå på tre. Ok, den låter lite mera burkigt och ihåligt men det verkar som att den går jämnt ändå. Jag har haft en ”riktig båtmek” med mig och han har lyssnat på den och han säger att den går på alla fyra. 

 

Alla stiften har likartat utseende. De ser alla lite blöta, svarta och feta ut.

 

Båtmeken säger också att det är ett el-fel eftersom felet kommer så ”digitalt”. 

 

 

Så, jag satte igång och mäta och utföra tester enligt vad OMCs verkstadshandbok säger.

 

Jag fann avvikelse när jag mätte med runtdragningsvarv på statorn (matarspolen) så hade jag bara 70 V (AC). Boken säger att det ska minst vara 150 V. (!!?)

 

Finns det någon med en liknande motor som gjort motsvarande spänningsmätning?

 

Jag kopplade in mig och mätte under drift, först på tomgång vilket visade 100 V och därefter vid gaspådrag 2-3000 rpm så sjönk det till 60 V (!) Det ska ligga på 2-300 V. 

 

Ohm-talet stämmer på statorn. Kan det ändå vara statorn som spökar?  Kan det bli överslag i en sådan? Kan Power-packet reagera när det blir varmt och inte klara sig på en för låg matarspänning? 

 

Det sägs att ”det är väldigt sällan statorn som felar” – men varför mäter jag då så låg spänning jmf med boken?

 

Någon sa att det kan vara magneterna som är dåliga. Kan man byta dem eller måste man ha ett nytt svänghjul? 

 

Eller ligger felet någon annanstans? 

 

Tacksam för era synpunkter och tankar…

 

 

Senast ändrad av PeKe | 02 april 2007 | 15:20

 

Senast ändrad av PeKe | 02 april 2007 | 16:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
www.screamandfly.com kan det nog mycket väl finnas någon som kan svara på din fråga, kan dessvärre inte hjälpa dig men tycker att ditt problem var väldigt intressant. Du får gärna posta i tråden om du kommer på nån lösning. Good luck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet du om motorn gått varm pga dålig kylning nångång? Om det har hänt kan skador på kolvarna och i spåren till ringarna göra att ringarna kläms fast när den blir riktigt varm. När den kallnar går den tillbaka och ringarna släpper. Bara en teori om ett fel som jag haft på en mindre motor en gång.

Gör ett kompressionsprov när den är kall och direkt när du har problem och se om det förändrats.

Ett annat alternativ är att den är blir otät i vevhuset när den blir riktigt varm och då tappar du vevhuskomp. Är motorblocket torrt och rent överallt?

 

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäms som en hund....har missat att ge feedback på detta!

Jag löste problemet, det var CDI-boxen som fungerade ibland och ibland inte....! Bara att plugga i en ny sedan gick den kanon igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du skall verkligen skämmas wink, men skämt åsido, det är väldigt många som inte ger feedback på hur saker och ting har gått, känns ganska dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent skall syndaren vakna smiley men du skall verkligen ha kred för att du gav feedback om än lite sent

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...