Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
klingan

Vad krävs för att inte gå på på grund?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är nybliven båtägare och mycket nybliven forumdeltagare.

 

Kommer i sommar (eller förresten redan nu i helgen) köra mycket båt i okända vatten; västkusten, östkusten och mälaren. Min stora fasa är att gå på grund.....

 

Eftersom man satsar allt man äger och har på båten så undrar jag vad som blir mest ekonomiskt för att slippa grynnorna.

 

Sjökort x 3 st, GPS, plotter (vet inte skillnaden!)

 

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som säkraste för att du inte ska gå på grund är att läsa o ta förarintyg, t.ex på medborgarskolan. Eller så missuppfattar jag din kompetensnivå. Finns även på distans om du hellre vill läsa hemma.

 

Men annars behöver du pappers-sjökort, kompass,  syftkompass, osv och kanske en gps eller plotter(gps visar long o lat, plotter visar din båts position på ett elektronisk sjökort). Papperssjökort är ett måste, elen kan ju försvinna.

 

Men jag tycker det låter som du bör gå kurs, har jag fel ber jag om ursäkt.

 

Edit: har du råd så finns det framåtseende ekolod oxå. Vet dock inte hur bra dom funkar.

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 02 april 2007 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är sannolikt att inte sätta i båten överhuvudtaget......men det var väl inte det svaret du ville ha.

 

1. Uppdaterat sjökort och navigationskunskap är nog bäst.

2. GPS talar om för dig var du är men visar ingen bild utan du får allt i

   kordinater.

3. Plotter visar var den hävdar att Du är någonstans.

 

Skall Du fiska brevid grynnorna eller köra fort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skaffa en plotter, i korthet en gps med inbyggt elektroniskt sjökort (på land kallas de visst navigator) samt sjökort, både papper (i reserv javisst, men framförallt för att kunna få en snabb översikt vid planering) och elektroniskt till plottern. Sätt en utkik i fören, håll dig nykter och använd ditt förhoppningsvis goda omdöme.

 

Var beredd på att du trots detta någon gång får bottenkänning, antaligen att propellern slår i någon sten när du smyger fram i låg fart. Det ingår så att säga, men du behöver nog inte räkna med att båten totalhavererar.
 
Utifrån ett vidare ekonomiskt begrepp så rekommenderar jag också en rejäl kätting och att du i möjligaste mån håller dig borta från tillbehörsbutikerna. Det är nämligen inte bara grynnor som hotar en båtägares plånbok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ni har rätt, kunskapen kunde vara högre, har dock läst en hel del om navigation under vintern.

 

Jag kommer hålla mig i vatten som jag känner till, dvs jag hittar mellan vikarna, men målet är att inte smälla på nån gammal grynna som ligger 30 cm under vattnet.

 

Målet är snarare att köra lagom fort och inte att fiska (2 taktare bak)

 

Jag har hållt mig på land i 7 år, så nu ska båten i på långfredag.... 10 timmars inkörning väntar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nykter; check!

 

ok en plotter, vad ska jag ha då? Är som sagt redan ruinerad med motorlås, klass 3 kätting, diverse hänglås och nu senast en flytoverall.

 

Nu gäller det att fokusera så man kan tanka upp båten en gång också.... många kronor blir det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vanligaste grundstötningarna är faktist i vatten man känner till. Dels beror det givetvis på att det är där man ofta kör, men även att man kan bli lite nonschalant i hemmavikarna. Ha en trevlig sommar i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kör med bärbar dator, en gps-puck(gps som man kopplar till datorn med USB-sladd) och navigationsprogram, t.ex Fugawi(finns också gratisprogram). Då får du en plotter ganska billigt(dvs om du redan äger en bärbar dator). Nackdelen är att bärbara datorer inte är vattentäta. Man ser dessutom dåligt på skärmen i direkt solljus.

 

Andra kör med t.ex Garmins plottrar(tål vatten o man ser bra i solljus). Finns en som heter Garmin 172C som tillhör det billigare. Kostar kring 4000 kronor. Till det tillkommer elektroniskt sjökort som kostar cirka 2000 kronor.

 

Edit: Exempel på gratis navigeringsprogram(SeaClear) till bärbar dator:

http://www.sping.com/seaclear/

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 02 april 2007 | 15:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har elstart på motorn, alltså har du ström. Då skulle jag rekommendera en billig bygelmonterad med integrerad antenn. Jag kör själv Lowrance och tycker den är bra, men Garmin är väl annars det vanliga. Det finns också några som klarar både väg sjökort, Magellan har en som verkar intressant, men kolla vad du får för kartor med eller kan köpa till och framförallt vad det kostar. Med tanke på prispressen på bilnavigatorer och kartor till dessa så är det kanske billigare att köpa två apparater.
Ta en sväng förbi båttillbehörsbutiken, men jämför priserna. Just plottrar är extremt mycket billigare i USA så fundera på att plocka hem en per postorder.
En sak till. Visst är det bra att gå kurser osv, men med en så liten båt som din så tror jag att praktisk erfarenhet är minst lika viktigt. Läs en bok så du har koll på de grundläggande reglerna (att det råder högertrafik på sjön, att motorbåtar väjer för segelbåtar, hur sjömärken ska tolkas osv) och se till att köra upp några tankar bensin så du lär dig hantera reglagen och förstår hur båten beter sig vid olika situationer. Ju tidigare på våren desto bättre, eftersom du just nu lär vara i det närmaste ensam på sjön.


Skaffa också medlemsskap i Sjöräddningssällskapet, så släpar de hem dig gratis ifall du kör sönder riggen mot en sten (en extra propeller och verktyg kan förstås också vara bra att ha med). Bogsering till sjöss kan annars bli vansinnigt dyrt och dessutom stödjer du en god sak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min bärbara dator är vattentät!

 

Kanske man kan smälla i det levande sjökortet i den? (eller vad det heter)

 

GPS puck, intressant, kostar??

 

Undrar om den här gamla Panasonic CF-T2 klarar det?

 

Har 12 voltsuttag vid cockpit eller vad det heter till sjöss, så då kan jag bara koppla in pc:n där med nått fäste.

 

Bra hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS-puck kostar typ 500 kronor, tror jag, kolla hos clas ohlson.

 

Edit: 595 kr:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=6983319

 

Det Levande Sjökortet kostar 1100 kr.

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbutiken/index.php?cPath=7_134

 

Minimikrav på din dator för att kunna köra Det Levande Sjökortet(från sjöfartsverkets hemsida):

Pentium PC med Windows 98 eller nyare

64 Mb ram

350 Mb ledigt utrymme på hårddisken

Skärm med minst 800 x 600 upplösning

Cd-enhet med en läshastighet på x8

 

Finns ett flertal olika navigeringsprogram att köra i bärbar dator. Sök lite i forumet - mycket skrivet om dom.

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 02 april 2007 | 16:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

grundgående båt eller isläge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viktig skillnad mellan de flesta navigeringsprogram för bärbara dator och t.ex en garmin-plotter är att sjökorten till bärbar dator ofta är av typen raster-sjökort(finns ett program som heter tsunami som har vektor-sjökort). Medans det är vektor-sjökort på garmin.

 

Skillnaden är att det är enklare att zooma på vektor-sjökort. Man kan dessutom klicka på symbolerna i sjökortet och då få fram vad symbolen betyder, t.ex undervattenskabel på vektor-sjökort. Man kan också utesluta onödig information på sjökortet. 

Rastersjökort är bara en död bild som navigeringsprogrammet ritar ut din båts position på. Ju mer du zommar in på den bilden desto pixligare blir bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall öppna ögonen och ha ett vanligt sjökort med dej inte lita på gps/plotter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra ide är att byta båten till en svävsre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag testade bärbar dator med GPS-puck och Det Levande Sjökortet (DLS) en säsong, men övergav lösningen. Det var alltid något som krånglade. Varning dessutom för att normala bärbara datorer är omöjliga att använda utomhus eftersom man inte ser något på grund av att det är för ljust ute, särskilt inte i en öppen båt. Skärmarna i plottrarna har enkelt uttryckt en spegel bakom skärmen som reflekterar solstrålarna och därmed lyser upp skärmen. Lättast är väl att du tar ut datorn en ljus dag och kollar själv. Det finns en del skrivet om det här på forumet, sök på pc, DLS, puck, eller något liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har båt så är frågan inte OM man går på grund någongång..Utan NÄR.....Ha det skönt i sommar alla och kör försiktigt....Svaret på din fråga....Massor av TUR............

 

Senast ändrad av bayliner2650 | 02 april 2007 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Hej !
Ett bra tips är att i första hand navigera med hjälp av traditionell
utrustning i kända farleder,sedan när man ska in i grundare obesökta
naturhamnar skickar man fram hustrun i fören i en snygg bikini så hon
kan upptäcka eventuella grynnor,vid grundstötning kan du dra av det från hennes hushållskassa,samtidigt som du förmodligen får se en vacker kvinna
(beroende på hur hustrun ser ut) i en läcker posering!!!!! det är högkvalitativt båtliv...         Trevlig sommar!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att skratta rejält åt denna geniala kommentar!!
PS: du menade väl svävare? bara skojar...fram för lite humor... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Följa John kanske, när du ska ut på sjön så ligger du och lurpassar i hamnen tills någon annan gärna större båt går ut. Sedan kör du upp bakom denna och följer efter... går inte den på så borde du också klara dig.
Ett mer normalt tips är att ha koll på vågorna, om de bryts onaturligt så finns där troligen ett grund. Det funkar så länge det går lite vågor...
Ett ekolod kostar inte så mycket. Hjälper ju åtminstone till något när det gäller riskbedömning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, gick ut med datorn, såg inte ett skit trots att det är monligt idag, så det går bort, precis som ni skriver. Verkar som den bästa lösningen är en kombination av följa john (jäkligt bra idé, hoppas nån vill vara John på långfredag) och ett pappers sjökort..

 

MEN finns det ekolod som är framåttittande så man åtminstone har en chans i 5 knop?  Det brukar skrivas om vinklar hit och dit för framåttittandet.

 

Kollade på ett ekolod på jula, cuda nånting, men det kanske inte kollar så mycket framåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga ekolod, t.ex dom på jula, ser rakt nedåt. Dvs när du ser grundet så har du redan passerat det - eller gått på det. Framåtseende ekolod är dyrare.

Finns t.ex detta:

http://www.drevia.se/echopilot.html

 

Senast ändrad av Yadis | 03 april 2007 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett framåtseende ekolod skulle jag också vilja ha.

Fast det är två nackdelar:

a) priset

B) givaren måste sticka ut från skrovet som en liten triangel med några centimeter. Då måsta man göra ytterligare ett hål i botten och man kan köra av givaren mot nån sten om oturen är framme.

 

Någon som har erfarenhet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla elektroniska hjälpmedel är bra....jag är själv nybörjare men jag är väldigt noga med att alltid ha koll på var jag är på papperskortet, tycker det är kul att kolla vad som är vad och jämföra med verkligheten. Mitt tips är att följa papperskortet och vara noga....och att enbart har elekroniken som hjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Var på besök hos sjöräddningen för en vecka sedan och de sade en grej som jag tyckte var ganska bra... och sann.
 
Det finns två sorters båtmänninskor, de som har gått på grund och de som kommer att gå på grund.
 
Alla tjongar på någon gång. Det gäller bara att inte göra det så hårt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknas att köra in i en brygga i 5 knop som att gå på grund så tillhör jag dem som gått på grund. Båten måste ha blivit 5 cm kortare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var hittar man priset för det e-sjökortet?

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...