Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mori

Mercruiser 4,3l V6 / Cheva (Astro) 4,3L V6

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Snart börjar båtsäsongen och det börjar klia i fingrarna...

Jag har plockat ut min 4,3l Mercruiser för renovering och fick mig en smärre chock då vi började skruva. Den var rostig både till höger och vänster. Istället för att lägga ner stora pengar på renovering av en gammal motor bestämde vi oss för att hitta en annan motor och då det sitter samma i Cheva Astro köpte vi en sån för att plocka i båten. Alla marindelar finns på min gamla motor (limpor, tändning, kylsystem mm.).

 

Det jag undrar över är om man behöver plocka över kammen? Påverkar den vridet så mycket så att det är värt arbetet?

Tändsystemet (Thunderbolt IV), kommer jag att plocka över men behöver man byta fördelarlocket och allt därtill?

 

Tacksam för svar!

 

 

//Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja byt allt samt kam det är ej samma,samt så måste du sätta på marinförgasare annars har du hål i kolvarana på under 30 min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... Det låter som om de är bäst då :). Men behöver man skruva över insugsplattan oxå? Kan bli lite lurigt att få den tät kanske?

 

 

Tack för svar!

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på de respektive motorerna?

4.3:an har genomgått ett antal uppdateringar under åren så det gäller verkligen att ha koll på bitarna smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...