Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Fredda70

Vhfstörning

Rekommendera Poster

Har ett problem med att ekolodsgivaren verkar störa vhfradion. Ny vhf å lodet är ett Garmin 160 blue, allt sitter på en yamarin 5210 mittpulpet.

Någon som har en lösning? Radion funkar klockrent bara man stänger av ekolodet.. Har en blindkäpp på pulpeten samt att kabeln är anpassad i längd med lödd kabel. Har dragit ant.kabeln så bra det går..  Sista utväg är väl kanske en ny antenn, värsta fall ett nytt lod..

Tacksam för svar. Fredrik/Team Forsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera först strömanslutningarna. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det någon skillnad om du tar loss lodet och rör det runt (alltså att man hör skillnad på störningen) ? Försök att identifiera vad som stör, lodet, kabeln, givare ??

Mycket lättare att ge tips om man vet lite mer vad som stör. Finns t.ex avstörare som man kan koppla till VHFen men då måste man ha lite koll på vad det är som stör.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Nitro.

Radion går direkt från batteriet bak i båten, där också givarkabeln som ligger i det enda installeringsrör under durken som finns. Lodet har jag tjuvat från 12v-uttaget under pulpeten. Ska jag kanske vända på allt? (Tjuva radion från uttaget å ta lodet från batteriet. Som det är nu ligger givarkabel å strömförsörjning till radio i samma rör. (Inte så lätt att veta hur kablarna ligger gentemot varandra i röret ju).. Bara en tanke..

Tacksam för svar.. Fredrik/Team Forsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Andreas.

Det du skriver är inte provat, men ska testa under kommande helg. Det lustiga är att när jag hade fullängd på kabel (antenn 10m) så kunde jag ta ut rullen å hänga upp den så störning försvann. Måttade sträckan med ca 30cm å fixade ny lödning av kontakt. Dragning som jag skrev å  ekolod på,(landbacken) för att kolla. Men så fort båten kom i vatten så var det samma sak igen.. Hört med andra trollingfiskare å ingen har hört talas om strulet.. Vet att det kan störas från motor/generator, men har inte sånt problem..

tacksam för svar. Fredrik/Team Forsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anledning till att det blev bättre kan vara att du hade rullat ihoop kabeln och fick då en spole på kabeln som kan hjälpa viss del ibland. Om man lindar antennkablen till vhfen runt en feritkärna så kan det hjälpa i vissa fall och säkerligen har du fått liknande effekt i ditt fall.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, störningar är mer svartkonst än analytiskt funderande. Det finns inga givna regler eftersom varje installation är unik. Det är bara att prova sig fram. Koppla om, flytta var man kopplar in matningen, flytta runt kablar och även prova ideer av typen men det här kan ju ändå inte spela någon roll.

Det fins lite grundtips, kolla i tråden:  link

Sedan är olika VHFer olika känsliga för störningar. De billigare apparaterna är troligen enklare och tål mindre störningar...

Senast ändrad av Anders_St | 10 april 2007 | 12:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen..

Tackar för svaren. Ska prova lite tips som ni har skrivit, får även en likadan radio att prova. Bra service av Navpoint att erbjuda det, där sa dom att det kan vara fel på radion.. Annars blir det nåt annat märke..

Ha det Fredrik..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...