Tovew 0 Postad 1 April , 2007 Hej Jag funderar på att köpa en sea ray 260 DA årsmodell 83. Båten är importerad från USA i år och inte körd. Nu sitter det en 5,7 l mercruiser som inte startar och säljaren ska byta ut den mot en 5,0 l från 86. Vad skiljer dessa två motorer? Vad bör man titta på på en sådan motor ? Orkar den något mindre (5,0) motorn driva båten lika bra som 5,7? Vad kan man få för en 5,7 som ej går ? Tacksam för övriga tips Senast ändrad av Tovew | 01 april 2007 | 22:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 April , 2007 Nog känns en 5,0 i klenaste laget för en så pass tung båt. Men det tycker jag nog att även en 5,7 gör. Själv har jag en 7,4 i en 25-fots Sea Ray. Och när det gäller den gamla motorn så får du nog ut mest om du sälger den bit för bit. Förgasaren, limpor och knän, generatorn m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 2 April , 2007 Jag kan köpa blocket av dig Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoptoken 0 Postad 2 April , 2007 Hej. Hur mycket vill du ha för motorn ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 2 April , 2007 Glöm 5,0:an i den båten, Skulle till och med säga glöm 5,7:an. Behövs en kraftigare maskin som Terrafobica skrev, 26:an är på tok för tung för en SB utan behöver en BB eller dubbelmontage av SB för att komma till sin rätt. Polarn har en 26:a och den är ganska seg med en 5,7:a, vill man då vara några ombord med lite packning och fulla tankar, så blir det att jobba med PT och trimplan fär att få upp båten i plan efter en låååång uppförsbacke, är inget kul om man då måste slå av igen pga av möte etc etc. Varför startar den inte?? Total haveri eller? Om inte så är det ju inte så svårt att fixa till, även om man skulle behöva slita av topparna för ventilrenovering. Vanligt fel är sönderrostade avgaslimpor och knän med vatten i maskin om man har otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 April , 2007 5.0 nej!!! 5,7 ja om du modefierar lite så kan du få ut 350 hk för 10000kr problemet är nog drevet det är väl alpha?vridet på 7,4 till alpha absolut ej bra.Vad är problemet på 5,7:an? 5,0:an är det 4-portar eller 2-portare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tovew 0 Postad 11 April , 2007 Vet inte vad som är orsaken till problemet med 5,7an men ägaren säger att den har fastnat. Det är ett alpha drev. //Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser