masken64 1 Postad 1 April , 2007 Hej:Finns det någon som vet hur man tätar roderaxeln?Har en Winga 25:a som det sipprar upp lite vatten på vid gång, tänkte täta detta nu när båten är uppe på land. Det skulle vara skönt att slippa att ta bort hela rodret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kacken 0 Postad 3 April , 2007 kan du inte ta en bild så man ser villken sorts täting du har. /micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masken64 1 Postad 3 April , 2007 Skall fixa lite bilder till helgen./Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masken64 1 Postad 12 April , 2007 Här kommer en bild på hur det ser ut, det är ett rör som är ingjutet i skrovet som sedan axeln går igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kacken 0 Postad 12 April , 2007 det kan vara så att det finns en eller flera o-ringar i hylsan. men det är svårt att säga. det bästa är att ta bort rodret då vet du mera hur det ska tättas. lycka till micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masken64 1 Postad 6 Maj , 2007 Har nu fått bytt tätningen, det var en radial tätning som jag fick byta den gamla var helt sönderrostad å kass. Fick tag i en på Momentum (47:-) och hoppas nu att det blir bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej Mats! Jag har också en Winga 25 med exakt samma problem. Jag tycker den liknar tätningen som sitter längs upp där hjärtstocken kommer upp genom däcket (se bild). Det är kanske samma tätning? Jag behöver byta den också. PS. Tyvärr har jag nyss lyft i båten så jag får vänta med den nedre tätningen till nästa lyft. Skriv gärna om hur du gjorde när du har bytt. Göran Senast ändrad av Musik | 07 maj 2007 | 08:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 7 Maj , 2007 Vi köpte våra på Teknikprodukter i Göteborg tel. nr. 031-742 53 00 //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Maj , 2007 Hej janne! Är inne på deras hemsida. Vet du vilken bokstavsmodell och mått det ska vara på nedre respektive övre tätning? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 7 Maj , 2007 Tyvärr så har jag inte dom uppgifterna. Och dom extra tätningarna vi köpte skickade vi med båten när vi sålde den. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Maj , 2007 Okej, tack för svaret. Kanske Masken64 kan hjälpa mig med den nedre tätningen. Den övre tätningen kan jag ta loss och visa på Momentum i Helsingborg. /Göran Senast ändrad av Musik | 07 maj 2007 | 08:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masken64 1 Postad 7 Maj , 2007 Jag satte i en som var 25x35 mm, passar perfekt. Se bifogad bild på resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Maj , 2007 SNYGGT! Det är samma storlek som i den övre tätningen. Hur gjorde du när du bytte? Var det svårt? Min mycket slitna tätning (se bild) läcker inte när jag ligger still, men den tar in några droppar per minut när jag kör. Finns det något smart sätt att byta fast man har sjösatt tror du? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masken64 1 Postad 7 Maj , 2007 Det var ganska enkelt att byta tätningen, ta loss allt så att du har axeln fri, sedan är det bara att pilla upp den gamla trasiga tätningen med en liten mejsel. Gör rent med lite slippapper och sen är det bara att trycka fast den nya tätningen med hjälp av typ en hammare och ett plattjärn. Jag tror knappast att det är någon större risk at det läcker in något vatten när man ligger still. Se på bilden hur det såg ut innan packningen var på plats. Lycka till ! /Mats 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 8 Maj , 2007 Det låter bra! Jag ska göra ett försök att byta både uppe och nere nu till helgen. Hoppas jag kan hjälpa dig någon annan gång. Ha en skön båtsommar! MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 12 Maj , 2007 Nu har jag också bytt roderpackning. Det gick bra trots att båten var sjösatt. Jag fick dock använda min son som vikt i fören för att lyfta upp aktern lite (hans 51 kg räckte). Sätter inte in en bild eftersom det ser exakt likadant ut som på bilderna från masken64. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser