Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
masken64

Hjälp vid roderaxel läckage

Rekommendera Poster

Hej:
Finns det någon som vet hur man tätar roderaxeln?
Har en Winga 25:a som det sipprar upp lite vatten på vid gång, tänkte täta detta nu när båten är uppe på land. Det skulle vara skönt att slippa att ta bort hela rodret smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan du inte ta en bild så man ser villken sorts täting du har.

/micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild på hur det ser ut, det är ett rör som är ingjutet i skrovet som sedan axeln går igenom.

post-22659-1394235008,7389_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan vara så att det finns en eller flera o-ringar i hylsan. men det är svårt att säga. det bästa är att ta bort rodret då vet du mera hur det ska tättas.

lycka till

micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu fått bytt tätningen, det var en radial tätning som jag fick byta den gamla var helt sönderrostad å kass. Fick tag i en på Momentum (47:-) och hoppas nu att det blir bra smiley-tongue-out.gif\

post-22659-1394235040,2822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mats!

Jag har också en Winga 25 med exakt samma problem. Jag tycker den liknar tätningen som sitter längs upp där hjärtstocken kommer upp genom däcket (se bild). Det är kanske samma tätning? Jag behöver byta den också.

PS. Tyvärr har jag nyss lyft i båten så jag får vänta med den nedre tätningen till nästa lyft. Skriv gärna om hur du gjorde när du har bytt.

Göran

Senast ändrad av Musik | 07 maj 2007 | 08:08

post-17865-1394235040,5176_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi köpte våra på Teknikprodukter i Göteborg tel. nr. 031-742 53 00

//Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej janne!

Är inne på deras hemsida. Vet du vilken bokstavsmodell och mått det ska vara på nedre respektive övre tätning?

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så har jag inte dom uppgifterna. Och dom extra tätningarna vi köpte skickade vi med båten när vi sålde den.

//Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för svaret.

Kanske Masken64 kan hjälpa mig med den nedre tätningen. Den övre tätningen kan jag ta loss och visa på Momentum i Helsingborg.

/Göran

Senast ändrad av Musik | 07 maj 2007 | 08:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte i en som var 25x35 mm, passar perfekt. Se bifogad bild på resultatet.

post-22659-1394235047,0153_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SNYGGT!

Det är samma storlek som i den övre tätningen.

Hur gjorde du när du bytte? Var det svårt?

Min mycket slitna tätning (se bild) läcker inte när jag ligger still, men den tar in några droppar per minut när jag kör. Finns det något smart sätt att byta fast man har sjösatt tror du?

/Göran

post-17865-1394235047,08_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ganska enkelt att byta tätningen, ta loss allt så att du har axeln fri, sedan är det bara att pilla upp den gamla trasiga tätningen med en liten mejsel. Gör rent med lite slippapper och sen är det bara att trycka fast den nya tätningen med hjälp av typ en hammare och ett plattjärn. Jag tror knappast att det är någon större risk at det läcker in något vatten när man ligger still. Se på bilden hur det såg ut innan packningen var på plats. Lycka till !

/Mats

post-22659-1394235047,48_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra! Jag ska göra ett försök att byta både uppe och nere nu till helgen.

Hoppas jag kan hjälpa dig någon annan gång.

Ha en skön båtsommar!

MVH Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag också bytt roderpackning. Det gick bra trots att båten var sjösatt. Jag fick dock använda min son som vikt i fören för att lyfta upp aktern lite (hans 51 kg räckte).

Sätter inte in en bild eftersom det ser exakt likadant ut som på bilderna från masken64.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...