Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
iceman356

Köpråd till Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag är inne på att byta upp mig i båt och har hittat en Flipper 700 -76 som verkar vara i mycket bra skick.


Volvo Penta AQ 131A.130 hk.År-87-Sötvattenkyld.(limpan bytt nyligen)

Kapellet bytt -04

 

Vad är för och nackdelarna med denna båt ?

 

Även tacksam för tips och ideer om vad man skall kolla.

 

Mycket tacksam för snabba svar !!

 

 

Mvh

Tomas

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En välhållen Flipper är det inga större problem med. Det du kan tänka på är bordsgenomföringar. För båten har ju några år på nacken.
 
Gå in på medlars båtar så får du en massa info. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommas!

Motorn bör hålla några år till. Men som alltid bör den kollas. Jag kan inte komma på något dåligt med den båten, mina föräldrar har en sådan som de har haft under större delen av min uppväxt.

 

De bytte sin AQ140 med 125 hk vilket upplevdes lite svag, til en 4,3GS 190hk V6 dp. Då blir det en helt annan båt.

 

Min Far sade efter telefonkontakt att han kunde inte heller komma på något dåligt. Mycket bra utrymmen med tanke på storleken.

 

Lycka till med dit båtköp.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas!

Jag har en flipper 700, 1988, som jag skall sälja om en månad ungefär. Det man skall tänka på med den här modellen är att det sitter rätt motor i. Några av modellerna blir lite för klena. Min granne har en med den motor som du frågar om.

 

Han tycker den är för klen, svår att få upp i plan med familjen ombord. Jag har själv bara kört 700:an med den motor som sitter i min båt, AQ 151 c. Jag tycker att den räcker. Toppar 29-30 knop, marschar 23-25 knop. Prata med folk som kan Volvo Penta, som kanske jobbar på något varv o som har erfarenhet av modellen.

 

Annars är båten som modell väldigt trevlig o välutnyttjad. Går bra i sjön, förutom i hård motsjö då man får dra ner på farten för att det inte skall slå. Den här modellen anses vara lite av havets Volvo. Ett säkert köp. Lycka till!!!!

 

MVH//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

Håller med övriga, motorn är viktig. Hade själv en 700 -76 med VP130 , tror den har 110 hästar, den var alldeles för klen, det blev en halvplanande båt, gick max 23 knop och marsch c:a 18. Med familjen gick det bra för dom väger inte så mycket. Tog en grabbhelg då blev det lite tyngd med 4 killar, packning och bärs, då gick hon 12 knop och det lät som hon skulle kvävas.

 

Båten för övrigt är mycket trivsam och trevlig med bra tilltänkta utrymmen. Jag fick mycket beröm för min båt av folk som aldrig varit ien 700 tidigare. Vi trivdes jättebra i vår, men växte ur den då vi gärna är ute ett par tre veckor i sträck och då ville vi sova bekvämare, vi är 4 st. Jag gillar inte att sova i sittbrunnen...

 

Jag rekommenderar klart båten som sådan. Vill man sen byta igen så får man den såld på en vecka, ialla fall jag.

 

Lycka till !

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Familjen har en Flipper 700 från -83 med AQ145a, en något starkare motor än den du kollat på. Med denna gör båten knappt 30 knop på topp och marsch drygt 20 knop, förbrukning drygt 1 liter per distans. Tycker den motorn funkar bra men jag är inte säker på att jag skulle köpa en med svagare motor, rekommenderar en provåkning.
När det gäller båttypen så har redan omdömet Volvo fällts. Mycket praktisk och rymlig, ingen överdådig lyx. Likvid, om du tröttnar så bör det inte vara några problem att sälja vidare. Tillräcklit liten och bränslesnål för att medge dagsutflykter i skärgården, tillräckligt stor för att klara att familjen ligger ute i naturhamnar i en vecka. En bra kompromiss helt enkelt. Jag är nöjd och rekommenderar båttypen till andra.
Det skiljer lite i utförandet mellan årsmodellerna. Tidigare modeller (mitten 70-talet) har en mer naken inredning. Senare modeller (80-talet) har mer lite mer snickerier. Exempel; skåpluckor med speglar, dragskåp innanför diskbänken, förvaringslådor i aktern ovan aktersoffan, trätak ovan toautrymmet. Tidiga modeller saknar också framåtvänd passagerarstol på vänster sida, som viks upp över pentryt. Istället tror jag de har en lös dyna som som medger att man sitter på sidan. Garderobskonstruktionen är också olika, där den äldre modellen endast nås från ruffen. Sen tror jag också att akterspegeln har en inbuktning på tidigare modeller som nog gör att motorn kommer längre fram (kan eventuellt ställa till problem om du vill sätta in en större motor). Vad är då dessa skillnader värda? Givetvis omöjligt att säga så här, försök att titta på en 80-talare också så att du kan jämföra.


Inte minst intressant är vad du får med eller bör räkna med att köpa till. Du bör ha trimplan eftersom drevet saknar power trim och motor är förhållandevis svag, kylskåp, värmare, badbrygga. Många flipperägare har satt in spoltoa med tank, medan andra använder portapotti. Som standard har båtarna kapell över takluckan, men många har byggt fasta luckor vilket är ett stort plus.


Info om motorn kan du få på Volvo Pentas hemsida, http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/925C10F8-2FC5-41C4-A4B0-ECE4EC06DA49/0/AQ131A_275D_198X_en.pdf  När det gäller motorn så kolla när kamremmen byttes (byt annars, inget svårt jobb), att oljan i drevet inte är mjölkig på grund av vattenläcka (syns inte om ägaren bytt olja sedan upptagningen). En annan sak som kan vara intressant är att värmeväxlaren för kylvattnet är hel och inte läcker (denna är nämligen dyr), ett tecken på problem är att glykolet i färskvattenkretsen försvinner. Nu lär även det vara svårt att kolla eftersom ägaren antaligen sett till att det finns tillräckligt med glykol inför vinterkonserveringen, men en rak fråga kan ju vara på sin plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På de senare årsmodellerna sitter det powertrim. Min 88:a har powertrim och 290 drev, tror att detta är original.

 

MVH//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På de senare årsmodellerna sitter det powertrim. Min 88:a har powertrim och 290 drev, tror att detta är original.

 

MVH//Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Flipper 700 från -78 med Volvo AQ140A/280D.

Denna motor är baserad på B21 och betydligt modernare än B20.

Jag toppar 27knop vid 5500rpm och marchar mellan 18 och 22 knop vid 4200-4500rpm. Jag tycker denna motor räcker till båten. Marchfarten nås lätt även utan att använda trimplanen med full tank och 5 vuxna i båten. 

Sitter 15x15 propp på. Snittförbrukning under förra sommaren blev under 1,1 liter per distans. Svårslaget för en så rymlig båt!

 

Lycka till med båtköpet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar !

 

Jag blev lite osäker nu när nästan alla säger att den är lite för vek motor.

 

 

Detta är komplett info om båten.

 

Vad skulle ni betala för denna ??

 


Flipper 700 årsmodell -76

 


 
Volvo Penta AQ 131A.130 hk.År-87-Sötvattenkyld.


Avgaslimpa bytt (förzinkad)


VP 280 drev (nylackat med 2 komp färg)


Epoxibehandlad botten.Mycket lättarbetad vid vårrustningen


Nytt kapell -04


Ny knutbälg/avgasbälg


Badbrygga.Rostfritt o teak med ankoroline.


Stävstege


Färskvattentank 60 Liter


Sjövatten


Diskho


Värmare Vallas 1800.Bränsle Fotogen.


Tvålågigt Origokök 3000.Bränsle Tenol/Origonol


Elektrolux Kylskåp 12 v/gasol.Gasflaska 2012 förvaras i ventilerat utrymme.


Spoltoa.Septitank 40 liter.


1 st startbatteri.2 st förbrukarbatterier.


Solcell 45 watt med laddregulator och ampermätare


Sjökort


Silva kompass


Ekolod med fish finder


Gps.Garmin


Lapptopp med SeaClear sjökortsprogramm inlagt


Whf 25 watt.


Reservpropeller


Fendrar,bojkrok, 2 st ankare,bergskilar och förtöjning/ankarlinor.


1 st handbrandsläckare.Pulver.


Fast brandsläckare för tankutrymme och motorbrunn,


Jolle med 2 hk Suzuki


Ej bockar el täckställning


Sjösättes början av maj


Säljes vårrustad

 


post-9915-1394234993,5_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 131 A den är väl på 120 o inte 130 eller? Viss skillnad......`båtgrannen hade en 700 med VP 151 o sken som en sol efter sina turer, är nog så nära Du kommer i motorval till den modellen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Båten verkar vara i bra skick och väl utrustad

pris mellan 170-200 får man nog räkna med  Men allt beror nog på hur mycket säljaren behöver pengar då går det ju alltid att ge ett skambud:-)

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förutsätter att du kollat på alternativen på Flipper 700-marknaden i Stockholm, upprepar mitt tips om att du åker runt och jämför och känner på säljarna. Instinktivt verkar de utannonserade priserna i år något högre än tidigare, vilket antagligen beror på den fina sommaren förra året och högkonjunkturen. Vad detta sedan ger för effekt på slutpriset är en annan femma.


170 http://www.blocket.se/vi/11176156.htm?ca=11_s I stort samma specifikationer som din båt, okänt skick på inredningen.


195 http://www.blocket.se/vi/11125015.htm?ca=11_s Med V8. Svårbedömt skick invändigt, troligen orginalinredningen.


179 http://www.blocket.se/vi/11088793.htm?ca=11_s 80-talare med något starkare men några år äldre motor. Bra bilder för att jämföra inredningsstandarden på nyare båtar. Synbart i normalskick invändigt, orginalinredning.  
160 http://www.blocket.se/vi/11403183.htm?ca=11_s Något nyare än din, äldre motor i stort samma tekniska generation (B21/B23/B230). Ingen bild invändigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köpte en undermotoriserad flipper 700??

 

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag har inte köpt den ännu !

 

Vad ska du ha för din 700 då ??

Var i landet finns den och vad är det för utrustning ?

 

Mvh

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båten verkar vara i välutrustad, bara det svallrar om skötsamma ägare. 130 hkr på en 700, helt ok. om du inte förväntar dig en racebåt. Givetvis skulle det var bättre om det fanns fler hästar men det är helt ok. Flipper 760 / 850 med 165 hkr funkar bra, vad än experterna säger.

 

Vad ska du betala? Ja du? Gör en sökning på www.alla.annonser.se då får du en prisbild.

 

Känner du för båten så köp den, det är magkänslan som är viktigast, skit i pengarna. Man kan inte alltid räkna med att tjäna på ett båtköp, tänk på början av nittiotalet, USCH O FY

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...