Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
affelotta

Packníng propelleraxel på plastsnipa

Rekommendera Poster

Hej alla snip ägare.

Som nybliven snipägare blir det massor av frågor.

Jag har sjösatt i dag och nu är oron som värst.

Min fråga är nu ska det komma en droppa ca var 4 sekund in i båten vid sista packningen mot havet.

Den sista packningen runt propelleraxeln.

Kommer detta att själv läka eller ska det vara helt tätt från början????

Tacksam för svar

Från en EXTREMT orolig Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte droppa så mycket som var 4:de sekund. Och det kommer inte att självläka heller snarare tvärt om. Nu vet ju inte jag vad du har för typ av axeltätning. Men om du har en fettätning med vaxfläta kan du skruva åt den lite och sen trycka in mer fett tills det slutar droppa. Var noga med att du inte skruvar för hårt bara. Axeln för absolut inte gå trögt och axeltätningen får inte bli varm när du kör med båten, det kan du känna av med handen.

Jag hade detta problem hela förra sommaren då det tydligen var något som förra ägaren glömde upplysa mig om. Det droppade som värst när man körde. Sen när man stannar så är det bara att trycka in mer fett i packboxen så håller det sig ganska torrt. Men det kladdade och stänkte så det var inte så trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack för svaret.

Jag är själv väldigt osäker på hur det funkar. Det ser ut som ett rör är inplastat bak i sedan går axlen i detta rör. Det finns två tätningar en där bak (som läcker) och en mitt i båten där röret slutar och axlen tarvid. Där finns det fettnippen och det funkar fin fint. Men bak vid propellern sitter det som en gummipackning och ingen möjlighet att få in fett....

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Affe! Det ska absolut inte droppa

var 4 sekund.Det är svårt att bilda

sig en uppfattning om hur ditt axelsystem

ser ut, bifogar en bild. Har du möjligen

axeltätningen H på bilden, i så fall ska

du fylla koppen med fett och dra denna

lite efter varje tur med båten.

Lycka till.

post-21687-1394234992,6645_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag missförstod var du menade att det läckte någonstans. Där din båt läcker ska du inte trycka in nått fett :)

Svårt att säga vad som bör göras utan att se hur det ser ut. Men det ska i alla fall inte läcka vatten. Nu är det ju som tur är inga stora mängder som kommer in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Affe

på min båt (FM snipa) finns det 2 smörjnipplar längs axeln inuti båten, samt en på utsidan, på själva propellern (jag har propeller med reverserande blad, dvs axeln roterar alltid åt samma håll). Förra sommaren hade jag ett läckage i ungefär samma omfattning som du, och blev då tvungen att lyfta upp båten för att fylla på med fett i smörjnippeln på propellern (och så klart de två inne i båten, men de behövde jag ju inte lyfta båten för att komma åt). Därefter höll hon nästan tätt hela sommaren.

Bifogar en bild där min propeller syns. Smörjnippeln sitter under bulten som sitter strax till vänster om propellerbladen.

Lycka till!

Martin

post-19489-1394234993,5573_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

I dag är jag lite lugnare för att det har upphört totalt.

Packningen runt axeln skulle enligt vissa läcka på bra. För att sedan svälla lagom för att bli tätt. Och just nu så ser det ut som dom har rätt.

Det jag inte har gjort är att belasta den med 2/3 gas. Så det får bli nu i dagarna.

Håll tummarna att det förblir tätt.

Mvh

Affe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem.

Så idag bytte jag till blackjack.

Det är G på bilden.

Det var jättelätt att byta så nu är det bara att hoppas det är tätt vid sjösättning.

Senast ändrad av Masa | 09 april 2007 | 08:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på bilden ett par inlägg upp.

Så är det G på bilden.

En svart gummipackning ,
Jag hade innan en sådan som är på bild H.

Senast ändrad av Masa | 09 april 2007 | 08:21

Senast ändrad av Masa | 09 april 2007 | 08:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...