Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
AudiTQ

Tips o tricks för att hålla tjuven borta

Rekommendera Poster

Har ni några tips o tricks för att skydda eran båt utöver kättningar osv.

Jag funderar på att sätta en extra låsbygel och ha två klass III kättingar--alltid hindrar det nån. Funderar även på att montera en egen startspärr gömd i båten. Jag tänker även gravera in motornummret i stor fet text på motorkåpan och fylla i med nån skrikande färg.

Kan vi inte hålla den här tråden rullande och byta ideér och tankar om hur man kan göra lite till för att förhindra stöld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dold bränslekran så får de ej får igång motorn.

Klistra på nån film med glada kulörer på motorkåpen (som går att få bort om/när det är dags att sälja) som förhopningsvis gör att tjuven väljer en annan finare motor.

Märk motor och båt med Securmark eller Award.

Nautilock, Boatgard el liknade startspärr.

Aktivt stöldskydd (GPS/GSM eller VHF baserat).

Snapp Off ratt.

Huva för utombordarkåpen med färgampuller i (nån hade detta på gång men jag vet ej om den kom ut på marknaden).

Ha båten på trailer och förvara den hemma utanför husknuten. Lägg i båten när du skall ta en tur.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 april 2007 | 13:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det överlägset bästa larmet är att ha positiva glada pensionärer som går och ptåtar med sina båtar. Vet dom vem du är och vad det är för båt du har så blir det svårt för dom långfingrade att ta din båt. Har du kompetterat pensionärna med ett riktigt larm. Så vore det katten ifall någon över huvud taget kom på tanken att rota i eller med din båt.

Med detta ville jag ha sagt, var glad och trevlig mot dina båtgrannar så ser dom automatiskt till att det inte går någon ombord eller bellar för intresserat på din båt. Skulle dom missa så kör larmet igång och då är det kört för dom långfingrade. Hoppas dessa då blir kölhalade. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kamera bevakningsskyltar 🥸

Finns på Kjell & Company

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha en långsam båt med dieselinombordare *inte så stöldbegärlig)

Lås inte fast båten ( om någon tar den blir den inte skadad och man kommer inte så långt i 5 knop så risken för tjuven att bli upptäckt och ertappad är hög)

Ha alla luckor och dörrar olåsta och öppna om möjligt ( visa att  inget av värde finns att ta och slipp att reparera båten).

Töm båten på stöldbegärlig utrustning.

Viltkamera monterad i båten eller i närheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...