Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Gäst Claes-Henrik Berg

Ritningar till smiler 500

Rekommendera Poster

Gäst Claes-Henrik Berg

Jag undrar om någon vet var jag skulle kunna få tag i ritningar till en smiler 500. Jag skulle behöva dem då jag nu är i full färd med att göra mindre ombyggnationer på min smiler 500. Jag vet att det är ett varv i Lännersta utanför Stockholm som tillverkar halvfabrikat av smiler 500 men jag har inte lyckats finna deras adress eller telefonnummer. Jag är mycket tacksam för all information jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

hittade detta på ett annat forum: Smiler 500 Kontaktinformation: Tillverkare/Försäljare: Cord Yacht AB Tollare Bruk, Box 2146 132 02 Saltsjö-Boo Tel 08-747 06 06 Har inte kollat informationen ovan men det är ju värt ett försök. Har själv en smiler, och funderar på att bygga bort motorbrunnen för att slippa ha vatten stående där. Vad tänker du göra? MVH Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Claes-Henrik

Tack så mycket för informationen. Denhär informationen betyder väldigt mycket för min del. Jag har tagit bort större delen av akterspegeln för att det var sprickor i den och jag ska nu bygga en ny akterspegel med längstgående ben så att trycket fördelas jämt över hela skrovet. Vad har du för motor, jag tror att min motor kan vara något stor men jag har talat med en del båtfirmor och de säger att det inte ska vara nått problem. Dedär med att vattnet ständigt ligger i motorbrunnen är nogg inte riktigt bra. Men jag har inte bestämt om jag ska höja den eller inte. Är du nöjd med din Smiler? Hur länge har du haft den? Alltid kul att höra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Tholérus

Tjenare! jag har en Smiler 500 som jag har förstäkrt akterspegel på! extra playwood skivir o bak och två ben som fördelar kraften. Jag har en Johnsson 120Hp med powertrim. Sedan har jag en powerlift som lyfter motorn rakt uppåt. Har även speedrails på skrovet! Har även en saftig stålproppeller på den! Med allt detta plus 3st 25 kg sandsäckar i fram för att få ner den så den inte studsar får jag upp en fart på 57 knop. Gick att varva lite till då. Powerliften gör en jävla massa kan jag lova! Lycka till med ditt ombygge! Byggde om och renoverade min förra året!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Hindemo

Ooj, västa Smiler500 forumet :) Jag har också äran att äga en Smiler500 med en Mercury 90 powertrim på. Har också förstärkt akterspegel. 2st stag i playwood som jag plastat fast i akter ner till botten för att fördela kraften. Jag har även placerat ratten i mitten och bak har jag en soffa som man kan sitta 2-3 i. (2 =skönast) Naturligtvis fotgas. En gång i tiden hade jag ett faktablad om 500an och jag vill minnas att ”Max” motor styrka var 85Hk. Frågan är om inte en högt hissad 70hästare med någon cool propeller är idealet. Från början tror jag att båtarna tillverkades i Rättvik. Powerlift är ju praktiskt att ha, men jag har valt en budget variant ”trä bit” bockad plåt och vipps så har man en hissning på ca 8-10cm. Låter kanske lite oseriöst men det ser snyggare ut än vad det låter. Kruxet är att jag skulle vilja hissa den ännu mer, inte för jag vet om den skulle gå fortare men mest för att testa. Vidare så har jag byggt om botten, för att få den att gå lite stabilare. Jag tog bort ett steg på var sida, för min tanke vara att båten skulle ligga på speedrailsen som jag har längst bak lite längre ut. Problemet som jag hade var att båten gärna vill ”rulla” i sjön när man körde fort. Stabilare blev den i alla fall efter om byggnationer av botten. Jag har ingen knopmätare, men jag lånade en hand GPS och den tyckte att 49,8Knop var max. Vilket jag hoppas INTE stämmer, har dock kört om en kompis vars tryck logg visade 52. Vidare så tror jag att om Smilern hade varit 1 meter längre så borde möjligheterna att åka fortare finnas. Om man inte vill släpa runt på sand :) Nu tänker jag nog inte lägga ner någon större energi på att försöka jaga dom sista knopen, jag är nöjd som den är och den duger att ”racea” omkring lite på sommaren med. En tanke bara, är att man kanske borde satsa på ordentlig styrning. Jag har vanlig teleflex (tror jag att det heter) singel och det kanske inte är helt säkert om man har tänkt att studsa fram i alltför gropig sjö. Diskuterar gärna mer Smiler.....eller andra snabbgående båtar!! Med dom som är bitna..hehe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Tholérus

Okej! vad gjorde du i botten ?? la du igen de yttersta steglisterna ? Jag skulle nog kunna klämma upp min smiler ett par knop till om jag mixtrar lite. men tycker de räcker som det är! Kör ju om det mesta i skärgården! Man kör ju förbi de flästa vattenskotrarna o de e skojj! Du vet att en proppelerbladet ska vara ovanför vattenytan va! då går de som fortast. Tror iof du ska lita på gpsen. den diffar kanske nån knop /-. Tryckloggar diffar väll 5-6 knop /-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Hej för att svara på Claes-henriks fråga; ja, jag är nöjd med den, men det finns ju alltid lite till att göra. Har haft min smiler i ca 8 år men började att intressera mig för att få den att gå fortare för något år sedan, jag har en Volvo Penta 70hk på den och det är ju långt ifrån ett snabbt ekipage som den ser ut nu, förra året gjorde jag en egen jack plate som i viss mån gör det möjligt att justera hissningen. Till i år har jag skaffat ytterligare en VP 70 som jag skall leka lite med (läs baktrimma) samt funderar på om man kan snygga upp botten lite. Det låter intressant med speedrails det känns som att min smiler skulle må bra av lite lyfthjälp, Speedrails kanske kan vara ett bra alternativ, man skulle inte kunna få se nån bild på hur de är monterade och något litet utlåtande om hur de funkar? Jag vet att kombinationer av motor/båt/antal hk osv spelar stor roll för val av propeller men det kunde vara intressant att höra vad ni andra kör med. Själv har jag en Solas Amita 3 den har ju en viss cup så den iaf trimm & hiss något bättre än orginalsnurran jag har bara fått upp båten i 33 knop och även om motorn är gammal & trött tycker man att det borde finnas lite mer att hämta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Kul att se att smiler 500 lever än, en helt underbar båt i mina ögon, haft mycket roligt med denna båt. Båten är framtagen i Rättvik av en man som hette Bo Uddgård i början på 80-talet. 1983 så tog min far Jack Sjönnebring över plastfabriken i Rättvik efter Uddgård och jag var då 11 år och tillbringade många ommrar i siljan med smiler 500. Jag har både faktablad och bilder liggandes på 500:an, och det stämmer att 85 hk var max med dåvarande akterspegel. Det gordes två stycket förlängda båtar med en meter som bl a tävlade i 24 timmarsloppen i Rohen som slog rekord på den tiden, då med två motorer. Båten i standardlängd vann många gånger Roslagsloppet på Väddö under 80-talet. Det var lite historia om denna underbara båt. Mvh Magnus Sjönnebring Lämnar min Email ifall det är något Du undrar över sjonnebring@telia.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Uddgårds dotter

Min pappa heter Bo Uddgård och han bor i Falun nu. Han håller just nu på med en ny båt. Så vill ni kan ni ju pröva nå honom där. Mvh Caroline

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Hej! Läste snacket om Smiler och blev alldeles till mig. Har precis köpt en Smiler 500 och funderar på att sätta en rak sexa Mercury 115 på den. Vad tror ni om det? Jag läste att man tävlatt roslagsloppet med Smiler! Stämmer det och i vilken klass var det? Du som hade haft en 120 hk Johnson: Varför hade du tyngd i fören? Borde inte det göra båten långsammare eftersom den inte får samma lyft. Tuggade båten annars eller började den helt enkelt vobbla som de flesta sportbåtar i den här klassen brukar? Skulle också vilja ha namn på ngn sida där data och bilder på smiler- båtar finns. Kul att läsa era insändare!! MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.. jag har en smiler 500 med 85 hk mariner..
Jag har hissat motorn ganska högt (med sprinen på motorfästet).
men när jag kommer upp i farter över 40 knop så börjar den vobbla/vingla, så man lär dra av på gasen.. å om jag sänker ner sprinen ett hack så kommer den inte ens upp i 40 knop.. hur ska jag göra för att kunna gasa på utan att den börjar vobbla/vingla? vad är max varvtal på en mariner 85hk från 1977? tror min varvar 5700 nu..
 
Är även sugen att bygga en ruta på min, är de nån som har ritningar till en sån? eller vet måttena? å va ska man ha för matrial?
 
mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt att  köpa en smiler 500 med en 80hk yamaha motor från 1987!! Det e jävligt gött tryck i dom. Men undrar om den motorn drar m ycket bensin?? mvh klangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...