Yadis 1 Postad 14 April , 2007 Ska snart lägga i min första båt o har nybörjarfråga. Båten har fast tank och ska ha oljeblandad bensin. När man då tankar vid en sjömack, hur gör ni för att få i oljan. Häller ni i den efter ni har tankat fullt(då är det ju fullt, så går ej?) eller samtidigt som bensinen tankas eller hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 April , 2007 Oljan blandas med bensinen i sjömackens pump. Du behöver bara specificera procenten. Nemas problemas! Lycka till med båtlivet och kom ihåg att vinka till segelbåtar också. Philip. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 15 April , 2007 Eller om du kör med dunkar så häll i en kork olja innan du tankar dunken så blandas det perfekt...Kör försiktigt och ha en skön båtsommar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spigg 0 Postad 15 April , 2007 Hej! Jag har gjort så att ja heller först i hälften av oljan först, sedan tankar jag hälften bensin och sedan resten av oljan och till sist bensinen. Men man behöver ju förståss ungefär veta hur mycket som ryms i tanken. Senast ändrad av Spigg | 15 april 2007 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 15 April , 2007 Aaah det var ju smidigt. Så alla sjömackar har så här? Nån som kan verifiera att Askersunds sjömack har sådan pump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Nix pix, inte _alla_ sjömackar har sån finess på pump. Du får ju kolla vad som gäller där du brukar/tänker tanka. Och det där med att blanda oljan själv i bensintanken - finns alltid risk att man glömmer (om man tvingas tanka bara bensin 95 oktan). Gäller att ha nåt idiotsäkert komihåg system vid varje tankning så oljan kommer i också. Verkar vettigt som nämdes att tanka ungeför halva tanken, pytsa i halva oljan, tanka fullt och i med resten av oljan. I och för sig risk du glömmer pytsa i andra gången men du bör ha fått ca 1% inblandning i alla fall då och det lär inte motorn skära ihop för. 2% oljeinblandning brukar man köra på, men det vet du säkert redan. Bensin - olja 10 lit - 0,2 l 20 lit - 0,4 30 lit - 0,6 40 lit - 0,8 50 lit . 1,0 osv Tips: det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja, om man vill dra sitt miljöstrå till stacken. Jag körde i några år med OKQ8 Marin Bio som funka bra. Lista mer fler miljövänliga oljor: http://www.gronkemi.nu/alkylat.html#miljoanpassad /Bo Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 15 April , 2007 bensin - oljaja kör på20 - 0,6dl så typ 3% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 15 April , 2007 så de räcker med 2% 0,4 då den går inte sönder eller nått då va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Hej, Javisst räcker 2% oljeinblandning i bensinen på en 2-takt utombordare. Fanns vissa fabrikat som förr rekommenderade endast 1% men de ändrade sen till 2% och det är det som alla vanliga utombordare normalt sett skall ha nuförtiden. Om man har högre procent olja får du visserligen bra smörjning men stiften osv kan sota igen lättare och motorn ryker mer. När man kör in en ny 2-taktare kan det vara så att man skall ha lite högre oljeinblandning som står i handboken i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 18:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 April , 2007 Det fanns en engelsk utombordare som hette Seagull. Den skulle ha 8 % olja annars blev kompressionen för låg. Den la en dimridå där man drog fram och man kunde anonymt smita iväg i ett blått moln av stinkande gas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 April , 2007 Finns en sån på Tradera just nu! Kanske vore roligt, alltid retar det nån! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 15 April , 2007 Min lokale marinexpert menar att 2% endast gäller på full gas, och att motorn ska ha en magrare blandning om man kör på sparlåga, när man har autolube så ska det där regleras automatiskt, men att man ju blandar i 2% i soppan eftersom det ska funka i både full fart och snigelfart. han sa även att olja som inte förbränns hamnar i botten på vevhuset när man puttrar fram, och att det är därför en 2 taktare ryker gott från början när man går från tomgångsfart till högre fart, att oljan som samlats i vevhuset slungas upp och då blir det en mycket fetare blandning som medför ordentlig rökridå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 April , 2007 Har man Oil injection system där 2-taktsoljan blandas i automatiskt från behållaren så är oftast oljeinblandningen variabel. T ex många Suzuki 2-taktare har ca 150:1 (bensin:olja) dvs 0,7% oljeinblandning på tomgång och progressivt mer upp till 50:1 dvs 2& på fullgas (dvs variabel). /Bo Senast ändrad av bossee | 15 april 2007 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 15 April , 2007 Nu är inte mina mattekunskaper dom bästa så rätta mig om jag har fel, men är inte 2% av 10liter = 2dl INTE 0,2dl. 10L = 100dl 2% av 100= 2 Alltså borde det bli: 10L Bensin = 2dl olja 20L bensin = 4dl olja osv.. Bara så det inte blir missförstånd och skurna motorer i sommar.. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 April , 2007 Där kom du med ett varningens ord. Lätt att ta fel på procent och promille. 2 liter till 100 liter ska det va förstås! Lättare så kanske då dl kan var a ovant. Mer för kökspersonalen. Vi grabbar räknar oftast i cl. Kan jag få en sexa renat! Hoppas ingen kört med centilitermått istället för dl i motorn. Då är det färdigkört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 April , 2007 _Trinity_ Bra du såg detta. Jag har tagit bort d:et nu så blir det rätt. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 april 2007 | 13:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 16 April , 2007 Finfint, då är jag kanske förlåten av min gamla mattelärare, Blev ju lite orolig att jag slösat på dom dyra oljedropparna själv //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser