Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024
AudiTQ

Råd vid köp av en Sea Ray 220 OV -92

Rekommendera Poster

Har hittat en Sea Ray 220 Overnighter -92  som en polare till farsan ska sälja. Är det en okej båt att köra en säsong ?- är egentligen ute efter en nyare Sea Ray men ekonomin håller inte pga bostadsköp så det får bli nästa år iställe..Tycker den är snygg, ska sova max 3 pers i den....kan bli trångt men det funkar :D 

 

 Han äger en bilfirma så han lämnar 1 månads garanti på motor och drev leveransservice på dessa..det låter ju bra. 

 

Det sitter ett Bravo 1 drev vilket inte är standard antar jag- brukar väl sitta Alpha 1 på Sea Rays 90-talare ?

 

Finns det något speciellt jag ska tänka på innan jag köper denna? nåt jag ska kolla upp osv.

 

Tacksam för alla råd o tips!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sitter det för motor i?

 

4,3 liter V6:a el 5,7 liter Mercruiser V8:a?

Skulle tro att 5,7 liter är att föredra på den båten då den väl väger uppåt 2 ton och har såvitt jag vet en markerad planingströskel den skall över och med 4,3 liters motorn och några passagerare/lite last kan det bli lite trögt.

Enstaka ex kan ha 7,4 liters (355 hk) för farter uppåt 50 knop.

 

Även om du bara skall ha båten en säsong är det ju bra att veta om impeller är bytt nyligen, hur det är med limpor och sånt. Sitter nya batterier i? Har gummibälgen vid drevet bytts nyligen? Håller rutornas tätning mot skrovet tätt (spola vatten på så ser du kanske). Kapellet helt och mögelfritt, rutor hela? Funkar alla instrument? Har båten förvarats ute eller inne mesta tiden sen 1992?

Antar att båten ligger på land. Då får man ju kolla skrovet så gott det går så det inte finns dåligt gjorda lagningar. Kolla alla skrovgenomföringar att dessa är friska. Listan vad su bör kolla kan göras rätt lång.

 

Det där att sova 3 i en 220 Overnighter undrar jag om det går - fast allt beror på hur bekvämt man vill ha.

 

Skulle nog kolla att akterspegeln är frisk dvs ej är vattenindränkt. Det är ju lite halvknepigt och tidsödande att byta plywooden i en rutten akterspegel. Hoppas den är frisk.

 

Synd att den inte har trappa upp till fördäck, det blir väl att balansera på skarndäck eller parkera med aktern in mot bryggan och in i båten den vägen. Annars är det ju en fin båt. 19 graders V-form vid akterspegeln är hyfsat så den lär går ganska bra även i lite grövre sjö utan att stampa alltför mycyket.

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 01 april 2007 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt utförliga svar!

Det sitter en Mercruiser 5.0LX/230hk  på endast 240-timmar i båten- det borde funka med tre pers. Drevet verkar bytt. Det är ett Bravo 1- vilket är nyare än Alpha 1 inte sant ? 

Jag ska gå igenom listan om impeller, limpor o dylikt innan köp. Kapellet är enligt uppgift helt nytt.

Kanske lika bäst att ta dit en besiktningsman som går igenom båten ordentligt.

 

Haha...det går alltså att sova i den...det är en smäll man får ta :)

 

/Niklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Mercruiser 5.0 LX 230 hk V8, borde funka OK på den båten.

Du kan läsa lite mer om 5.0 L (220 hk) här:

http://northamerica.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/tks5l_specs.php

 

Bravo 1 drev, jo det är ju lite kraftigare doningar än Alpha 1, kolla här:

http://northamerica.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 01 april 2007 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki tack..

 

Vad är skillnaden mellan Bravo 1s High-Strength Smooth-Shift Cone Clutch with F-N-R coh Alpha 1s Compact Dog Clutch with F-N-R  

Det förstnämnda verkar vara att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo den med High-Strength vill man ju ha så grejerna håller. Å Smooth-Shift dvs mjuk växling mellan fram-neutral-back är ju sånt som underlättar tillvaron.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar det att byta limpor ? tar det tid om man lämnar in den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer synpunkter och åsikter önskas :) Det är för övrigt en CC /Cuddy Cabin Inte en Overnighter som tidgare uppgavs.

 Vad är det för skillnad mellan en CC och en OV ?

 

Senast ändrad av AudiTQ | 10 april 2007 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en kille igår om att byta limpor på min. Mercruiser V6 4,3l. Han skulle ta runt 5000:- för jobbet o ungefär 2000:- för limporna, observera att dessa va kopior. Livdlängden på dem är något kortare men inte så farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...