lokesmatte 0 Postad 31 Mars , 2007 Hej alla båtentusiaster! Jag och min man har bestämt oss för att bli båtägare, en dröm vi haft länge och nu ska den bli av! Vi har kommit fram till att vi vill ha en båt som är ungefär 7meter lång och 3 meter bred och plast eller trä spelar ingen roll. Vi vill kunna sova på båten och laga mat samt att den ska hålla sig flytande - den behöver inte gå fort eller så utan vår ambition är väl att kanske ta dagsturer runt om i vättern där den förhoppningsvis kommer ligga om vi får båtplats (vill ha plats i karlsborg) Vårt problem är väl mest ekonomiskt för vi har bara 100 000kr att lägga ut och då är det ju lite begränsat s.a.s. Efter att ha kollat annonser så blir jag bara snurrig - jag tycker liknande båtar kostar varierar i pris med flera hundra tusen och jag/vi blir inte kloka på vad som skiljer egentligen... Har ni några tips åt oss vad vi ska leta efter och vart! Kanske ska tillägga att detta blir vår första båt och vi kan ingenting så det känns ju som det är upplagt för att vi ska bli totalblåsta.. Hälsningar Sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Mars , 2007 Det första jag tänker på när jag ser vad du skriver är snipa. Fort går det inte! Men det är mycket båt för pengarna och den är bränslesnål. Varför inte titta på en Nidelv 24? mycket fin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 31 Mars , 2007 Kan bara instämma med föregående talare. Snipa ska det va! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Mars , 2007 Hej, Skilsö 23 är en bra snipa, som kan vara en bra förstabåt om ni skall ha en båt runt 7 meter. http://www.blocket.se/vi/11248675.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/11164522.htm?ca=7_s Motorn, som skall vara en diesel förstås, skall ha slutet kylsystem s k sötvattenkylning (liknande som finns i bilar). Det skall ha använts från början på motorn. Mindre risk att motorn har rostat inuti då, t ex kylkanaler som är igensatta av rost. Största risken i den prisklassen ni hamnar i är att motorn är slutkörd. Visserligen håller en liten marindiesel många år om den servats varje år och slitagedelar bytts men förr el senare är det dags för renovering eller byte. Kolla motorn noga, ta hjälp av nån båtkunnig som ni förhoppningsvis känner när ni skall kolla in på tänkbara båtar. Skulle själv hålla mig till båt helt i plast, inga rutramar i trä och liknande som kräver extra underhåll. Kapell är förbrukningsvara så haka inte upp er för mycket på det - går att tvätta och impregnera, sy nya sömmar blixtlås osv, lappa och laga. Till sist får man köpa nytt förstås (dyrt men nödvändigt förr el senare). Upptagningsvagn är väl nästan ett måste dels så ni har nånstans att förvara båten på vintern dels kunna frakta iväg den vid behov t ex för service osv. Jag kan fixa en PDF fil på Skilsö 23 om ni vill så har ni lite att läsa. Hör av Er i så fall. Lycka till. /Bo Senast ändrad av bossee | 31 mars 2007 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Mars , 2007 Japp, låter som en snipa(plast) är vad ni ska ha. Jag tycker Saga 24 är himla fina. Edit: nu ser jag att dom kostar lite över 100 000. http://www.blocket.se/vi/11123742.htm?ca=8_s Senast ändrad av Yadis | 31 mars 2007 | 19:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokesmatte 0 Postad 31 Mars , 2007 Tack för svaren! Det är nog en snipa som vi har tänkt oss absolut! Ser stabila ut och relativt gott om utrymme för oss två (samt två hundar). Nu är bara problemet att hitta en som kostar under 100 000.. önskar så att vi hade mer pengar att spendera men gränsen går som sagt vid 100.. de båtarna ni hade som förslag såg jättefina ut men låg alla över vår budget.. har några frågor oxå som ni kanske vet - om båten ligger på land - är det brukligt att ändå köpa den - utan provtur menar jag.. känns konstigt tycker jag.. skulle ju aldrig köpa en begagnad bil utan att provköra.. Sen undrar jag om man vill ha båten besiktigad av ett proffs vart man vänder sig och vad det kostar ungefär.. skulle kännas skönt att VETA vilka fel och så vidare som finns - att den är felfri det förstår jag att den inte är.. tack för svaren!! //Sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Mars , 2007 Sorry, jag glömde att i mitt första inlägg hälsa er hjärtligt välkomna hit. Min förra båt var just en Nidelv 24. En båt jag verkligen gillade. Knappt 3 dl diesel/sjömil i 6,5 knops fart. Nu har jag en jänkare som drar 2 liter bensin/sjömil. Så småningom så kanske det blir snipa igen. Tyvärr finns det väldigt få snipor över 30 fot och det är väl det jag i så fall vill ha. Eventuellt kanske det blir en motorseglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 31 Mars , 2007 Om du med stabil menar sjösäker så är det helt rätt. Inga båtar är säkrare en en snipa. De försöker inte övervinna sjön, de åker med i sjön, likt ett nötskal. Men om du menar stadig med stabil så har du nog lite fel. I och med att snipan så väl följer sjön så rullar den en hel del, inget att förskräckas över, det bara är så. Det gäller att ta vågorna och svall på rätt sätt bara. På vintern så får man se den tilltänkta på landbacken och på sommaren i sjön. Ni får helt enkelt göra upp om att det ska till en provtur innan köpet går igenom. Handpenning och fullt betalt när allt är provat? Senast ändrad av Terrafobica | 31 mars 2007 | 20:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 31 Mars , 2007 Nåt sånt här kanske. http://www.blocket.se/vi/11346604.htm?ca=8_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Mars , 2007 Hej, När Ni väl bestämt Er för att snipa(fart) är OK för er del så blir det genast lite lättare att ringa in en bra båt. Den Skilsö 23 för 105 tusen kr ovan: det står ju ej skrivet i sten att det priset är vad det blir, går ju att prova att pruta. Leta fel på båten och hittar man en massa fel (viktiga och mindre viktiga) så har man ju argument för att pruta. Det går ju att villkora köpet, om båten inte går som förväntat dvs motorn startar och funkar utan problem samt båten i övrigt går som man kan vänta sig så får säljaren vara med och pröjsa så den kommer användbart skick. Inskrivet i köpekontraktet förstås. Färdiga båtkontrakt finns att ladda ner från t ex Praktiskt båtägande hemsida. Eller så ber du säljaren att sjösätta om du verkligen är seriöst intresserad. Går han/hon inte med på det så finns andra båtar. Ny el bättre begagnad båt är väl inte nån större fara att köpa oprövad men en en båt som har decennier på nacken skulle jag personligen vara tveksam att köpa liggande på land utan att få provköra (lite som att köpa grisen i säcken annars). Besiktningsman kan man ju anlita om man har ett hett objekt man kan tänka sig köpa. De flesta tror jag jobbar till ett överenskommet fast pris. Kanske det finns nån i närheten där du bor. Kolla på deras hemsida. http://www.batbesiktningsmannen.org/ /Bo Senast ändrad av bossee | 31 mars 2007 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 31 Mars , 2007 Tycker att det låter vettigt att köpa en snipa som står på land. Då kan du ju dels okulärbesiktiga och känna på skrov, roder, axel mm. Dels får du en bild av hur underhållet är skött. Motorn går ju (med lite förberdelser) att provköra på land också. Om du nu nödvändigtvis måste provköra båten, så kan man ju leta efter en likadan modell som ligger i sjön och testa den, eller också bestämma med säljaren ang. provkörning/lyft mm Förvänta dig bara inte att det är lätt att backa med en snipa. Den sjukdomen lider de flesta snipor av. Bara att förhålla sig till de något annorlunda manöveregenskaperna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 31 Mars , 2007 A och O är att ta det lungt. Ta med er någon när ni ska titta på båt och då menar jag någon som är händig och vet vad han ska titta på och då med vana från båt. Köpa båt utan att ha hjälp är många gånger som att spela på lotteri och dom flesta heter hederlige Harry som säljer och båten är så fin så fin och efter att ha kikat och åkt besvikna milatals så vet ni vilka som är hederlige Harry. Vi tur, så träffar ni en hederlig säljare och hur ofta vinner man på lotteri?. Bästa rådet... Ta det lungt och låt det ta den tid som behövs och en besiktningsman är att föredra. Lycka till med båtköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 31 Mars , 2007 Jag tycker absolut att man skall göra en rejäl provtur ute på sjön gärna med lite vind och vågor framför allt om man inte har haft båt tidigare. det finns många olika båttyper att välja mellan och skillnaden mellan båtdrömmar och drömbåten kan vara större än man först tror. Har man hundar så kanske en rullande snipa inte är det bästa valet det kan exempelvis vara svårt för hundarna att komma i och ur båten, en hardtopp båt med en större sittbrunn kan kanske vara lämpligare för hundarna. Som första båts köpare kan det vara smart att köpa en vårutrustad båt man får då en hel sommar med sköna upplevelser och erfarenheter med sig i bagaget innan det är dags att plöja ner pengar och arbete på underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 April , 2007 Tänk även på att Vättern inte är att leka med då den snabbt kan blåsa upp och skapa stora vågor. Men det där vet ni säkert redan. En snipa med trygga sjöegenskaper kan vara klokt då. /Bo Senast ändrad av bossee | 01 april 2007 | 10:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 April , 2007 HUndar funkar fint i en snipa. Här är mina två i den förra båten, en snipa just. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokesmatte 0 Postad 1 April , 2007 Tack för alla svar!!! Jag har funderat jättemycket på hur sjutton jag ska få ombord hundarna, det är två stora jyckar vi har (rottisar). Den yngsta är det inga problem med för han lyder mig och följer mig vart jag än går, värre är det med vår gammeltik som hatar vatten så henne kommer vi få lyfta ombord, har köpt flytvästar till bägge hundarna med handtag på ryggen så det kommer förhoppningsvis gå väl med tiden. Dock förväntar jag mig stora problem den första tiden.. väl ombord hoppas jag dom kommer tycka det är okej, det tror jag - så länge dom är med oss och tillsammans. Sen att det kommer bli übertrångt, jaa.. men det är vi vana vid..s Jag har hört detta om att vätterna blåser upp snabbt och det tycker jag personligen är lite läskigt - är ju inte så kunnig och sjövan och inte min man heller.. jag har åkt göta kanal och på vänern en hel del men det har alltid varit fint väder de veckor jag varit ute, dock har jag aldrig varit sjösjuk på små båtar men väl på englands och tysklands förjorna.. usch o fyyy.. Vi funderar på att gå en kurs på ABCseglarskola i saltsjö-duvnäs för att få förarintyg och lära oss lite grunder och sen har vi en sjöbjörn i närheten som lär ut navigation som vi tänkte anlite och gå kurs för - tror att detta är bra även om vi nog tänker investera i plotter och gps och allt vad det heter.. Eller är det att slänga pengarna i sjön om man bara tänker ta dagsturer? Oj, har blivit helt galen i att leta efter båtar.. suck.. är så ha-galen just nu men vi försöker ta det lugnt! //sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 1 April , 2007 förarbevis är en bra start på båt ägande.. grunder i navigation, sjövett, sjökort mm. Rekomenderar varmt (började jag själv med..önskar bara att alla gjorde det ..!.. ingen nämd och ingen glömd) som sagt, väl investerade pengar, finns även på CD via sjöassistans. kolla här www.sjoassistans.se välkomna till gemenskapen på sjön. /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 24 Januari , 2014 Hej Bosse! Äger själv en Skilsö 23 och den där pdf:en du skriver om hade varit väldigt intressant! Är det något du kan skicka? filip.holmstrom@raddning.com Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 25 Januari , 2014 Har själv ingen stor erfarenhet av snipor, en albin 21 tidigare bara, men jag vill slå ett slag för en Ancas 24 , heter oxå selco alt,. fjord... av dom sex båtar jag haft så skulle jag inte tveka till att köpa en igen. Bästa är valfriheten i fart, och driftkostnad rimlig o gott om plats. Planar redan vid 12 knop, visserligen bensin men med VP så ganska lätta till underhåll o vissa delar kan handlas från bil tex vattenpump. Rejält bygge i skrov, inga problem att krypa ned i motorrummet o skruva, båten känns mycket större än den är. Snipa har sina fördelar men möjligheten med fartval avgör i mitt fall. Kolla denna länk o sök litet på forumet så ser Du massor av nöjda ägare, Lycka till!!!! http://www.blocket.se/varmland/Ancas_Queen_24_51531137.htm?ca=6&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 25 Januari , 2014 Ni vet väl om att tråden är startad i mars 2007 ?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 25 Januari , 2014 Är det sådant som kallas Beslutsångest + att båtarna sjunkit i pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser