Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Crona

Hur gängar man om skruvhålen till motor luckan?

Rekommendera Poster

Hej,

4 av mina skruvhåll har helt tappat gängorna så att M6 skruvarna bara åker rakt igenom. Kan man använda en gängtapp typ M8 och gänga nya gängor i gelcoaten? Se bild! Vad skall jag använda för borr om jag skall gänga om med M8 gängtapp?

Senast ändrad av Crona | 31 mars 2007 | 13:42

post-15276-1394234992,0565_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorluckan är gjord av? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar lite konstigt att de har gängat direkt i laminatet.

Det finns så kallade insatsgängor i rostfritt (Helicoil). Ser ut som en fjäder med standardgänga invändigt. För att montera dessa krävs en specialtapp med samma gänga som fjädern har utvändigt.

Biltema har haft en variant av dessa insatser inkl. tapp, men det kanske bara var för tändstift. Annars kan du kanske hitta någon som kan sälja insatser och låna ut en den specialtapp som du behöver. Om du lägger epoxy runt fjädern innan du drar i den och gängar upp hålet i fjädern efter det att epoxyn härdat så har du något som håller lika länge som båten. 

Ett alternativ till insatsgängor kan kanske vara att lägga epoxy i hålen och sedan gänga i epoxyn. Helst lamineringsepoxy. så att det blir homogent utan luftbubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att gänga i gelcoat eller epoxy håller inte (trots ihärdigt påstående om motsatsen). Ok det går att dra en gänga i epoxyspackel men man får ingen hållfasthet.

Ifall din motorkåpa är av polyester. Plasta in en  förstärkningsplåt vilken du dragit en gänga i på insidan. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det inte handlar om några större krafter som förbandet utsätts för. Man kan då också sätta dit en mutternit som kläms fast med en bricka på insidan, eller ev plastas fast för att sitta bättre. Mutternitar är vanligast som dim M4, M5 och M6.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte. Vad är det för fel på en mutter och bricka på insidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.
Skall du gänga med en M8 gängtapp skall du förborra med ett borr som är 7.3mm i diameter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag vill gänga om hålen är att regn vatten läcker in i dessa hål och det blir lätt mögel i motorrummet. Jag har faktiskt lyckats gänga om hålen idag med M8 gängtapp. Skall bara köpa rostfria skruvar på måndag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat!

Jag såg tråden lite sent. Annars finns det islagsmuttrar som slås fast i motstående sida. Dessa fungerar mycket bra. Kolla länken och sök under Kap6 i Gula boken. www.bix.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...