Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
kanyldoktorn

Avbärarlist

Rekommendera Poster

Jag behöver byta avbärarlisten på min Havsfidra. Den är nog orginal från 1974 och tyvärr är den p.g av slarv från tidigre ägare skadad på flera ställen.
Var kan jag hitta en liknande? Har kollat med Kuntze i Stockholm men de för bara lister i gummi men den som sitter på båten är i någon slags plast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min finns ingen, men om... så blir det en av trä.

Inte så svårt, men kanske lite merjobb med slip och lack, men såååå mycket snyggare.

Tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande, men hur ser det ut utan list? Bakom min fula list finns skarven mellan de två halvorna av skrovet. Den är inte fin efter 30 år tyvärr.

Och om jag gör en list av trä (bra tanke!), skulle de gå att göra den i ett stycke per skrovsida? Hur böjer man den i så fall lättast? (om det ens behövs) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min skarv är överplastad, spacklad och osynlig.

Men en avbärarlist är ju rätt praktisk ändå.

Ett sätt är att lamelllimma list i ek eller furu direkt på plats.

T.ex 20x7mm i 3 lager det skulle då bli en avbärare på ca 20x21, sådan list är inte svårt att hitta på vilken brädgård som hellst.

Den svaga böjning som fidran har utgör å andra sidan inget hinder att använda ett virke som är grövre som skruvas på plats direkt.

Ett enkelt sätt att öka virkets böjlighet är att lägga den i blöt nån vecka eller så innan monteringen.

Den metoden med mahognylist, kommer nog jag att använda.

Såg föresten att SeaSea har avbärarlist av PVC i olika utföranden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar också på lösning med trälist, eftersom listen på min Wonitopa är sliten, men även trasig efter påkörning.

Frågan är lite hur man gör i stävarna, om man inte väljer att avsluta listen en bit innan?

Tänkte såga ur en massiv bit efter stävens profil.

Utanpå listen tänkte jag lägga en rostfri slitskena, elegant och skyddar trälisten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu införskaffat teaklist 35x15 mm, som jag kantfräser så jag får runda kanter. Från för till akter mätte jag till ca 6.70 och så långa bräder hade dom inte på träbutiken, så det får bli en lask, förmodligen bladlask. Provböjde lite i listen och det verkar kunna få den utmed skovet utan basning, men som sagt är det bara att blöta den innan och kanske värma på den, så böjer man den lätt om det behövs.

Någon som vet var man kan hitta slitskena?

Under den gamla listen, över skarven, sitter en svart tätning, troligen butyltejp, som ser fräsch ut. När jag monterar teaklisten tätat jag med sikaflex i skruvarna och utmed hela listen.

Senast ändrad av petelars | 18 december 2007 | 03:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...