Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
an59hj

Bella 510R

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Bella 510R med 75Hp Optimax nu är det så att när man åker fullgas och når toppfart ca 33 knop så upplever jag att båten vill wobbla. Är det någon som har något tips hur man kan åtgärda fenomenet eller är det bara att gilla läget?

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket läge har du motorn då?

Är den fullt upptrimmad?

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har en 512 eu, (samma skrov) med 75 elpto. Den gör enligt loggen 38 knop. Skumt att din gör mindre. Sitter en 17 orginalpropp på min.

Men nu till ditt problem. Min upplevs inte vobblig. Så antinget har det med trimmet på motorn att göra som det skrevs tidigare. Prova att tilta ner motorn. Annars kan du ha oturen att skrovet ändrat sig under vinterförvaringen. Har båten inte stätt stadigt, (kanske på en för mjuk vagn) eller inte haft jämnt fördelade stötter under kölen så kan skrovet böjas.

Sen vet inte jag om höjden på motorn kan spela in. Men det kanske nån annan vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Båten har alltid känts wobblig när man åker ensam och har tilltat upp motorn max för att få högsta topphastighet. Om hela familjen åker med så är det inga problem med wobblandet. Enligt min log så gör den 37 knop men på GPS:en blir det bara 33 knop. 

Mvh

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, bara 33, det är fort som fan. Nästa 60 knyck, inte konstigt att det kan kännas lite rankt. Båten går har bara kölen i vattnet. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har monterat GPS i båten i helgen och den visade då 34 knop så de går ungefär lika. Jag visste att loggen ger lite glädjeknop och farten är klart tillräcklig.

Jag provade även att tilta olika och min visade även lite vobbeltendenser om man tilta upp mycket. Sänkte jag 200 varv så försvann tendenserna och farten sjönk strax över en knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...