Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Kennetto

Roder Omega 28

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som har renoverat roder till Omega 28, dvs där ytterplasten har släppt från mellanlägget som lär vara av polyuretanskum?

Finns det nya roder att köpa?

Tacksam för några ideer.

Kennetto

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det släppt så mycket att tenarna glappar i rodret?

Rent generellt så är det inte så svårt att fixa. Ta hem rodret och slipa rent runt rodret och bryt isär halvorna. Tag bort skummet och laminera fast tenarna i ena roderhalvan! Lägg polyesterspackel över tenarna så att de fixeras av den andra halvan. Limma sedan ihop halvorna och laminera ihop skarven från utsidan. resten är ytspackling och kosmetika innan epoxi- och bottenfärg.

Detta är mycket enklare än att nytillverka ett roder. Du behöver få tag i formarna till att börja med. och du behöver ändå bryta loss det gamla rodret för att återanvända hjärtstocken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan - jag köpte en omega 28 förra hösten på vilken rodret var i uselt skick.

Det var frostsprängt och fyllt med vatten - tänkte ett tag att det bara var att kasta på tippen...

Men jag gjorde ett försök och det blev över förväntan!

Borrade många hundra hål på varje sida och plastade in med byggplast (på ena sidan - anslöt en dammsugare (gammal) och lät den suga luft genom rodret i ett par dagar.

Därefter var det snustorrt och jag fyllde alla hål med epoxy samt klädde hela rodret samt sprängda skarvar med glasfiber. Fyllnignen av hålen verkade som armering av rodret där laminatet lossnat från skummet.

Nu är rodret som nytt!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...