Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
batfixaren

Enkelt meck, sätta fast reglagen på utombordarn? Bilder..

Rekommendera Poster

För att förklara det här så enkelt som möjligt har jag tagit ett par bilder, som jag inte vet om ni blir klokare av men jag hoppas!

 

Jag undrar hur mitt gas-reglage ska sitta fast i motorn? Fram på motorn (i körriktningen) stoppar jag in de två varjar som går från reglaget.

http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild1.JPG

 

Dom ska sen sättas fast i motorn. Men vilken ska jag sätta på vilket ställe? Så här ser vajrarna ut när reglaget står i neutralt läge? (rakt uppåt!)

http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild4.JPG

Och när jag drar i gashantaget bakåt (gasar?) drags den långa vajern ihop lite och den korta skjuts ut som på denna bild->

http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild5.JPG

 

I motorn skall dessa sättas fast här antar jag:

http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG

http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild3.JPG

 

Vilken av dessa vajrar är vad? Dom har ju stopp-pluggar bak på dem, den ena kan jag fästa i sprinten med fjädern (vänstra rödaringen bild2) men den andra? Och vilken vajer på vilket ställe? Nu kan jag förstå om det här känns rörigt men det vore inte fel med lite forumexpertis! ;)

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har nog förstått det hela korrekt, förutom att när du för gas/väselreglaget framåt på det s k fjärreglaget skall växelläge för framåt gå i och trottelarmen röra sig i riktning för mer gas.

 

Ställ växelreglaget på motorn i neutralläge och trottelarmen på tomgång.

Ställ växel/gas reglaget i fjärrkontrollen i neutralläge. Kolla nu hur det passar när du försöker lägga reglagekablarnas kullink på rätt ställe vid motorn. Justera längden lite grovt först och kolla att du kan växla framåt-neutral-bakåt. Kolla att trottelarmen rör sig i riktning för mer gas allteftersom du för fjärreglaget mer och mer framåt. Tillbaka i neutralläge på fjärreglaget skall propellern gå att snurra på för hand obehindrat och trotteln på tomgång. Back i och backen skall hoppa i samt gasen röra sig för mer gas.Om det behövs finjustera. Ev kan du behöva finjustera ytterliggare sen när båten kommer i sjön.

 

Vilken reglagekabel som skall gå till vilken punkt på motorns reglage bör ge sig automatiskt eftersom de är förskjutna i längsled när man ser på motorn enl bilden.

 

Ungefär så.

 

Se till att smörja upp reglagekablarna. Går det trögt i fjärreglaget kan man öppna detta och lägga på lite smörjfett där på vissa punkter.

 

Har du ingen handbok till motorn, där brukar såna här saker stå.

Vad har du för årsmodell?

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2007 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret. synd att motorn står i båtskjulet nu, annars hade jag provat allt på en gång ;)

 

Men hur växlar jag på motorn utan reglagen? Och hur hittar jag neutralen? Propellern går att vrida fritt åt båda hållen då antar jag?

 

Trottelarmen -> http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG långa längst till höger? Neutralläge på denna måste vara som den är orörd, eftersom den fjädrar tillbaks Eller? det är nog inget problem hur som helst..

 

Den undre vajern skjuter alltså denna (ringen i mitten) http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG frammåt. Då ligger det antagligen en växel i på bilden. I det läget går propellern att snurra förhand åt ett håll, dock klickar det underligt när jag vrider.

 

Är också osäker på vart jag fäster kullinken som då om jag förstår rätt går till trottelarmen? Kullinken som går till växelvajern kan jag ju fästa på ring1 och ring2 enl bilden http://xeige.mine.nu/upload/Motorn/Bild2.JPG men finner inget fäste för denna.

 

Många frågor, men återigen tack för dina svar! Det är förövrigt en Merc 650 från 69 om jag inte missminner mig.

 

Senast ändrad av batfixaren | 29 mars 2007 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur växlar jag på motorn utan reglagen? Och hur hittar jag neutralen? Propellern går att vrida fritt åt båda hållen då antar jag?

 

Du har väl själva fjärreglaget, annars lär det bli svårigheter senare...

Neutralen kan ej vara svårt att hitta, rör på växelreglaget vid motorn med handen framåt-neutral-bakåt.

Ja, i friläget kan du snurra på propellern fritt med handen, inget motstånd skall finnas då.

 

Trottelarmen - Klicka här ... långa längst till höger? Neutralläge på denna måste vara som den är orörd, eftersom den fjädrar tillbaks Eller? det är nog inget problem hur som helst.

Förmodligen är det trottelarmen - du ser väl om den har förbindelse med förgasaren?

Titta in i förgasarens insug så ser du nog en platta - den är vidöppen på fullgas (helt stängd med choke på). Kolla vad som händer där när du rör den presumtiva trottelarmen.

 

Den undre vajern skjuter alltså denna (ringen i mitten) Klicka här ... frammåt. Då ligger det antagligen en växel i på bilden. I det läget går propellern att snurra förhand åt ett håll, dock klickar det underligt när jag vrider.

Förmodligen som du listat ut.

Rör på växelreglaget framåt-bakåt tills du hittar neutralläget och propellern snurrar fritt utan klickljud. Neutralläget borde rimligen vara på halva sträckan av fram-back ytterlägena.

 

Är också osäker på vart jag fäster kullinken som då om jag förstår rätt går till trottelarmen? Kullinken som går till växelvajern kan jag ju fästa på ring1 och ring2 enl bilden Klicka här ... men finner inget fäste för denna.

Men om du kopplar in reglagekablarna i reglageboxen (om det inte redan är gjort - två alternativ finns antingen får du rätt reglagekabel på ena länkarmen där eller fel, om fel växla reglagekablarna) och sen har du väl bara två alternativ var du skall fästa resp kullink på motorns två fästen för dessa, den ena skall ju gå till trottelreglaget, den andra till växelreglaget vid motorn - det ger sig hur långt den räcker att fästa den i nåt.

Om det är kablarna som använts förr på denna motor kan det knappast sitta på mer än ett sätt m h till att reglagekablarna har olika längd (när man utgår från fjärreglagets neutralläge).

 

Merc 650 från 69

OK, den var lite för gammal för att jag skulle ha verkstadshandbok till den.

Men det finns gör det självhandböcker från Clymer eller Seloc att köpa till din motor. Brukar kosta ca 400-500 kr.

 

/Bo

 

 

Senast ändrad av bossee | 30 mars 2007 | 00:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...