Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
affi

Långtidsförvarad motor

Rekommendera Poster

Jag har en gammal 70 hk 2t johnsson som inte använts på cirka 5 år. I år tänkte jag skrämma liv i den igen. Tänkte byta växelhusolja och kanske impellern. Är det något annat man bör göra eller tänka på innan man startar en motor som stått still så länge?

Vet att motorn har förvarats i varmgarage, men däremot inte om den är konserverad (köpte den i höstas).

mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Borde inte ha rostat inne i cylindrar osv då den stått inomhus.

En risk finns dock och det är att om förgasarna stod med bensin i dessa när den ställdes undan så kan det ha bildats hartslikande beläggningar i förgasarna som kommer göra att den inte kommer att gå ordentligt om ens alls starta när du skall prova. Det finns speciell förgasarrengöring som det sägs man kan spruta i och lösa upp/rengöra förgasare utan att man behöver plocka isär dessa, men säkrast är nog att ta isär och göra rent ordentligt plus blåsa med tryckluft i alla vinklar och vrår.

Impellern skulle jag definitivt byta.

Skulle även ta lös propellern och smörja in propelleraxeln med vattenfast fett. Även spruta fett i alla fettnipplar. Byta tändstift också.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Passa på att kontrollera alla bränsleslangar och t-kopplingar. Ett av de vanligaste felen till att en 2t motor havererar är bränslebrist. Suger den tjyvluft från en sprucken slang eller koppling är det lätt hänt.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...