Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
gost

Öljettproblem vid målning - tips?

Rekommendera Poster

Hej alla, ska måla min båt, gör det seriöst så jag tar bort allt, såhär ser det ut under mina öljetter.

Dvs gelcoaten är sprucken, så jag tänkte slipa ner till plasten samt spackla, använder PP100 pga att det är så lättslipat, frågan är om nån här har några tips, öljetterna måste ju komma på samma ställe.

Spacka med en spik i skruvhålet?, eller rita ett kors utanför sen borra upp? - nån borde väl gjort nåt liknande?

//Göran

Senast ändrad av gost | 29 mars 2007 | 21:46

post-24608-1394234984,8671_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nåt tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spackla inte enbart!! Slipa ner och plasta annars kommer det spricka för dig när du drar skruven på nytt! Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasta? hur menar du? Plasta 2x2cm glasfibermatta med polyester?, eller glasfiberspackel?

Senast ändrad av gost | 30 mars 2007 | 09:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din egen idé med att rita ett kryss var ju genialt. Så länge du inte slipar bort krysset kommer det att funka klockrent. Jag hade nog använt ett spackel med glasfiber i, även om jag delar din åsikt att PP100 är bra.
/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att spackla och slipa är likvärdigt med smink.

Nej, gör arbetet riktigt, så spricker det inte upp igen. Börja med att malla upp var du har ditt hål. Ett sätt är att ta ett vanligt pappesark över hålet och rita in var hålet finns samtidigt som man märker upp hur arket ligger på båten.

Ta sedan fram sprickan genom att ta bort allt skadat material. Bilda dig samtidigt en uppfattning om varför skadan uppstått. Laga sedan upp skadan och gör eventuella förstärkningar med epoxy. Detta tar lite tid med det lönar sig i längden att göra arbetet riktigt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan förstått varför de uppstått, ej rostfria skruvar som suttit i 20år utan tätning.

Har just slipat ner alla sprickor till plasten, blåst rent samt rengjort med Aceton. Spacklat först med Glasfiberspackel, sen PP100. Verkar fungera bra. Smink vet jag inte om jag skulle kalla det.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev till att strunta i strecken - spacka & slipa gör att de försvinner i alla fall, får malla öljetthålen efter kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...