kacken 0 Postad 29 Mars , 2007 hej tänker köpa en gps plotter och har lite funderingar på storlek. Har tittat på en garmin 172 c, mest för att den är billigast. men tycker att skärmen är ganska liten. men behöver man en stor skärm eller inte? man använder ju ändå sjökortet. vad har ni för tipps/råd? vad har ni i era båtar.har själv just köpt en aquador 22 ht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 Mars , 2007 Hej, Garmin 172C är en bra navigator, men den är lite på utgående nu när Garmin kommit med en ny generation navigatorer och g2 elektroniska sjökort. En stående skärm dvs längden är större än bredden har man mer nytta av i snabbare båtar och din båt räknas rimligtvis till en sån. Fördel är då även om navigatorn har funktion så båtsymbolen på kartan befinner sig i bilskärmens nedre 3:e del så att du har merparten av kartan synlig framför båten. Den funktionen har min navigator, Raymarine 435i. Om nu Garmins nya generation håller vad de lovar skulle jag nog satsa på en sån. Lite dyrare än 172C men det har man nog igen på lite bättre kartor (g2) och lite skarpare skärm. Garmin 520 med 5 tum skärm och upplösning 320 x 240 pixlar bör funka bra. Skulle nog inte välja 525 för den har högre upplösning 640 x 480 men fortfarande bara 5 tum skärm - kan bli lite smått för ögonen. 420 har bara 4 tum skärm och det är nog i minsta laget. Har 6 tum skärm på min Raymarine 435i och upplösning 320 x 240 pixlar och det är lagom tycker jag för min båt (har en båt som gör ca 40 knop). /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
affi 0 Postad 29 Mars , 2007 Vad tror Ni om Garmin 298? Den har 5 tumsskärm, klarar av g2 sjökorten och har ekolod. Verkar som att den går att få till bra pris också, se länk. http://www.tecopt.com/artiklar/ais/garmin-298-gps-plotter-och-ekolod-298ci/ /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kacken 0 Postad 30 Mars , 2007 tack för råden. måste åka och titta närmare på den ny garmin generationen. det låter bättre att skärmen är stående. tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 30 Mars , 2007 Hej Har en navman 5500i som fungerar bra, med stående skärm. I alla tester jag läst verkar garmin fungera ännu bättre. Skulle jag välja och garmin är billigare skulle jag valja garmin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 Mars , 2007 hej jag har 188c med plotter och ekolod som jag kör med samtidigt så displayen blir ännu mindre,men det funkar ar upp till 35 knop sen blir det lite svårare att hänga med men annars är jag toknöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 31 Mars , 2007 Hur fungerar 3d bilden för under vatten ytan på en Garmin 520 ????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 31 Mars , 2007 Var och tittade på Garmins nya 420/520 idag. 420 har skarpare skärm än 520 men är i gengäld mindre (4 tum mot 5 tum). Ska man få lika skarp skärm som på 420 så måste man uppgradera sig till 525:an, men då blir det dyrt. Helt plötsligt blev det väldigt svårt att bestämma sig... Senast ändrad av FredrikW | 31 mars 2007 | 12:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Mars , 2007 Passa dig, det att leta plottrar (och även annan bra att ha utrustning) brukar bli avsevärt dyrare när man letat ett tag. Bestäm dig därför vad du behöver, vilket fartområde det gäller och sätt sedan en prislapp på tillbehöret. För det finns och kommer alltid att finnas häftigare, större och bättre än det du köper idag. Som det tidigare svar konstaterats så är en 5 tums skärm ganska lagom ifall man börjar komma upp lite i ålder. Sedan vilket märke man väljer är väl mest en smaksak. Bara man väljer ett välkänt märke till vilket det finns någon eller några verkstäder som kan sköta servicen. För man blir ganska snabbt beroende av bla plottern. Lycka till med införskaffandet / Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 31 Mars , 2007 Någon ? ingen som kan förklara lite ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 31 Mars , 2007 Jag tror att bilden enbart är skapad m h a djupangivelserna i sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kacken 0 Postad 3 April , 2007 tack för råden. men det vart en garmin 172c, fick ett bra pris kunde inte tacka nej. /micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser