Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
fander

Vad tänka på vid transport av motorbåt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skall snart (slutet av april) åka och hämta vår nya båt, Yamarin 64DC, ca 8 mil bort. Vi har bestämt att också införskaffa en bromsad trailer.

 

Nu är vi inte vana med att traila båt, vad bör man tänka på vid en längre transport? Surrning, säkring av motor mm mm

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännband fram och ett runt om eller ett på var sida bak. Lägg gärna något mjukt mellan spännband och båt där det annars kan nöta på gelcoaten. Detta brukar oftas hända längst upp och nere på de bakre spännbanden. Går bra att klippa ett vanligt sittunderlag till önskad storlek och lägga emellan.

Stanna gärna efter någon mil och kolla så spännbanden fortfarande är spända. Kör lite försiktigt i början om du är ovan. Det går säkert jättebra. 

post-22587-1394234984,742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bra tips med sittunderlaget. I vilket läge ska motorn vara vid körning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nere om du frågar marinorna och läser det som står i instruktionsboken.

Är motorn för långt nere, så att den riskerar att skrapa i så finns det dom som sätter en planka emellan för att få upp den lite.

 

Läs denna tråden.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=148807

 

H/M

 

Senast ändrad av Markus_R | 29 mars 2007 | 18:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Surra fast spännbanden i respektive knap på båten.

 

Isoleringsrör i mjukt skumliknande material funkar bra att sätta på spännbanden där de kan ligga an mot skrovet.

 

Ca 50-70 kg tryck på kulan, ta en badrumsvåg och ställ under stödhjulet så ser du ungefär om du ligger rätt - annars justera med båten framåt el bakåt på trailern. Finns även stödhjul med inbyggd visare av belastning på hjulet om man vill köpa sånt.

 

Pumpa däcken till föreskrivet tryck.

Har du stöddäck typ Bålstasläpet så kolla även trycket i dessa och pumpa till rekommenderat tryck.

 

Köp reservhjul och ta med det i bilen. Samt domkraft. Man vet aldrig när man får punka, speciellt viktigt på enaxlad trailer (säkrare förstås med boggietrailer).

 

Kolla blinkers och belysning innan du drar iväg.

Kolla att ev löstagbar bakljusramp är ditsatt och fastsatt på föreskrivet sätt.

 

Stanna, som nämdes, efter en stund och kontrollera surrningen och att spännbanden fortfarande är spända och båten ligger som den ska.

 

Om det går ha helst motorn helt nedfälld, men om du har kort avstånde mellan skeddan och vägen så tilta upp en bit och lägg en träbit emellan och fäll ner motorn lite så den trycks fast lite grann mot träbiten

Jag kör med ett gummirör påträdd på ena hydralkolven, en M-Y Wedge, som funkar bra.

 

Kapellet bör man ej ha uppfällt vid längre transporter speciellt när man har 80 km/t trailer. Sliter på sömmar, dragkedjor osv när det rycker och drar i tyget. Har du otur kan det ryckas av. Har du hamnkapell eller transportkapell så dra över det istället.

 

Kör lugnt i början, du har inte samma bromsförmåga även om trailern ju har broms som hjälper till vid inbromsning. Din totalvikt på trailer inkl last lär ju bli uppåt 1,8 ton och med en vanlig personbil så är det inte att leka med.

Jag antar du har E-körkort, för det kan bli svårt att med B-kort hamna inom de flesta personbilars max dragvikt med en sån båt du skall frakta hem.

 

Vad blir det för trailer till båten?

 

Lycka till med trailerresan och fina båtturer i sommar!

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2007 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ett suveränt uttömmande svar från framförallt Bossee. Tack även Markus_R för tips och länktips.

 

Trailern blir en Rekotrailer FB 1705. Det blir svärfar som kommer köra hem den. Jag avvaktar hur EU (?) kommer att föreslå förändrade regler nästa år. Jag har fått tips om att det kommer ändras så att en vikt på 4.5 ton kan då räcka med en teoretisk 1-dagskurs. Till dess utnyttjar jag svärfar körande.

 

Senast ändrad av fander | 29 mars 2007 | 20:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...